Bildmuseet - Racing - 1

vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13, vägg 14, vägg 15, vägg 16, vägg 17, vägg 18, vägg 19, vägg 20, vägg 21, vägg 22

Ronnie Peterson

Fotograferad 1968, Gelleråsen.

Bild publicerad 2011-04-06, Gunnar Pettersson.

- Den unge Örebroaren Ronnie Peterson kom via Formel K där han skaffat sig en mängd utmärkelser. Erfarenheterna från FK översatte han direkt till Formula 3 vilket förorsakade stor debatt om hans körstil. Men Ronnie bevisade genom att vinna SM 1968 i Formula 3 att det inte var fel på hans sätt att köra. Fort gick det och i mål kom han.

Kent Andersson

Fotograferad 1967, Gelleråsen.

Bild publicerad 2011-04-06, Gunnar Pettersson.

- Kent Andersson, svensk roadracingförare som blev världsmästare i 125 cc- klassen 1973 och 1974. Han tävlade för Kortedala MK och körde mest Yamaha.

1968 års svenska mästare

Fotograferad 1968, Gelleråsen.

Bild publicerad 2011-04-06, Gunnar Pettersson.

- Ronnie Peterson och hans Tecno F3. 1968 års svenska mästare på bana blev: Ronnie Peterson, Formula 3. Jo Bonnier, Sportvagnsklassen. Olof Wijk, Standardvagnar upp till 1000 cc, grup 2. Kaj Bornebusch, Specialstandardvagnar upp till 2000 cc, grupp 5. Erik Berger, Standardvagnar 1001 - 1600 cc, grupp 2. Anders Josephson, Turistvagnar upp till 2000 cc, grupp 3. Björn Rothstein, Standardvagnar över 1600 cc, grupp 2.

Ulf Norinder

Fotograferad 1968, Gelleråsen.

Bild publicerad 2011-04-06, Gunnar Pettersson.

- Ulf Norinder i en Lola T70. Ulf var en färgstark person och arvtagare till en framgångsrik företagarfamilj, Ahlgrens i Gävle. Ulfs morfar var Fredrik Ahlgren som grundade Läkerol och senare Ahlgrens bilar, förebilden är den Bugatti som Ulfs biologiske far Arne Johnsson körde.

David Piper

Fotograferad 1968, Gelleråsen.

Bild publicerad 2011-04-06, Gunnar Pettersson.

- David Piper i sin Ferrari P4. David vann Kanonloppet 1968. Se Fler bilder på David Piper.

Lola T70

Fotograferad 1968, Gelleråsen.

Bild publicerad 2011-04-06, Gunnar Pettersson.

- Pedro Rodriguez, Lola T70.

Joakim Bonnier, McLaren MK6

Fotograferad 1968, Gelleråsen.

Bild publicerad 2011-04-06, Gunnar Pettersson.

- Joakim Bonnier, McLaren MK6.

Joakim Bonnier, McLaren MK6 och Pedro Rodriguez, Lola T70

Fotograferad 1968, Gelleråsen.

Bild publicerad 2011-04-06, Gunnar Pettersson.

- Joakim Bonnier, McLaren MK6 och Pedro Rodriguez, Lola T70. Längs bort skymtar John Woolfe, Chevron.

Joakim Bonnier

Fotograferad 1968, Gelleråsen.

Bild publicerad 2011-04-06, Gunnar Pettersson.

- Joakim Bonnier, McLaren MK6. Efter Kanonloppet tog Bonnier över McLaren-vagnen till USA och körde CanAm-serien.

Ronnie Peterson

Fotograferad 1969, Gelleråsen.

Bild publicerad 2011-04-06, Gunnar Pettersson.

- Ronnie Peterson och hans Tecno F3.

Ronnie Peterson

Fotograferad 1969, Gelleråsen.

Bild publicerad 2011-04-06, Gunnar Pettersson.

- Ronnie Peterson och hans Tecno F3.

Veckan före Kanonloppet

Fotograferad 1969, Gelleråsen.

Bild publicerad 2011-04-06, Gunnar Pettersson.

- Joakim Bonnier med fru Marianne och schweizisk mekaniker. Joakim var där i veckan före Kanonloppet och testade, på lördagen skulle han köra F1- lopp i England.

Bonnier kraschade våldsamt med sin nya Lotus 49 på Oulton Park på lördagen när hjulupphängningen brast, så Ronnie Peterson fick köra Lolan i Karlskoga och gjorde en av sina magiska tävlingar i en bil som inte var alltför bekant för honom. Joakim gjorde comeback på Mantorp två veckor senare.

Veckan före Kanonloppet

Fotograferad 1969, Gelleråsen.

Bild publicerad 2011-04-06, Gunnar Pettersson.

- Joakim Bonnier, Lola T70 i depå. Jo Bonnier och Ulf Norinder var överlägsna med sina Lola T70.

Veckan före Kanonloppet

Fotograferad 1969, Gelleråsen.

Bild publicerad 2011-04-06, Gunnar Pettersson.

- Joakim Bonnier, Lola T70 i depå.

Veckan före Kanonloppet

Fotograferad 1969, Gelleråsen.

Bild publicerad 2011-04-06, Gunnar Pettersson.

- Joakim Bonnier med schweizisk mekaniker.

Comfort - Trofén

Fotograferad 1980.

Bild publicerad 2011-03-28, Hasse Nyström.

- Comfort Racing anordnade många rally tävlingar, det var ett bra sätt att marknadsföra företaget och testa produkterna. Stefan Einarsson och Lennart Söderberg lotsar säkert fram sin Comfort sponsrade Saab 99 EMS genom ett vintrigt landskap. Här i 1980 års Comfort trofé.

vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13, vägg 14, vägg 15, vägg 16, vägg 17, vägg 18, vägg 19, vägg 20, vägg 21, vägg 22

Startsidan | Mer om Bildmuseet |