Bildmuseet - Motorminnen och fordonen - 12

vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13

Min far var bilhandlare i Ödeshög

Fotograferad, Vadstena.

Bild publicerad 2011-09-08, Björn Berglöf.

- En Stockholmsregistrerad Citroén B15 utanför slottet i Vadstena. Pappa hade nog köpt den i Stockholm. Min far, Carl Berglöf, var bilhandlare i Ödeshög och en av de första återförsäljarna i Sverige. Bilarna hämtades i början i Köpenhamn och kördes på väg upp till Ödeshög. Biltransportbilar var ju inte uppfunna på den tiden. Då kupévärmare var extrautrustning som monterades senare, var transporterna under vintertid en utmaning.

Det är jag som håller i mössan

Fotograferad 1949-49, Ödeshög.

Bild publicerad 2011-09-08, Björn Berglöf.

- En Citroén B11 cabriolet som vi hade under en tid. Det är jag som håller i mössan. Bilden bör vara tagen 1948-49. Om jag minns rätt så var det förkrigsmodellerna som hade luckor på huven i stället för galler.

Berglöf Bil&Traktor

Bild publicerad 2011-09-08, Björn Berglöf.

- Citroën-loggan i annonsen är upp och ner vänd. Försäljningen av B11:an gick bra och snart blev bilen ett vanligt inslag i Ödeshög med omnejd. Inte minst bland lantbrukarna på Östgötaslätten.

Kartläsaren

Fotograferad, Saltsjöbaden.

Bild publicerad 2011-09-08, Björn Berglöf.

- Kartläsaren Herbert Gustafsson sittande på skärmen. Jag tror att bilden är tagen vid ett accelerationsprov i Saltsjöbaden.

Start av rally någonstans

Fotograferad 1952.

Bild publicerad 2011-09-08, Björn Berglöf.

- Start av rallyt någonstans. Jag vet inte var den var 1952. Min far blev tidigt god vän med Raymond Sjöqvist och det var förmodligen han som tände bilsportintresset hos honom. "Svenska Rallyt till Midnattssolen" startade 1950 och min far deltog de tre första åren med Citroën och sedermera med Fiat 1100 och Dyna Panhard. Bilden är förmodligen från 1952, då det sitter emblem från två tidigare tävlingar i grillen. Vad jag minns så körda han med B15-modellen, men bilden gör mig lite konfunderad. Grillen ser ut som B15, men stötfångaren är väl B11?

Förhindrar stenskott

Fotograferad början 1950- talet.

Bild publicerad 2011-09-08, Björn Berglöf.

- Lägg märke till att framskärmarna är sprutade med underredsmassa för att förhindra stenskott. Den tvättades senare av med bensin minns jag.

Ny bil för leverans

Fotograferad troligtvis början 1950- talet.

Bild publicerad 2011-09-08, Björn Berglöf.

- Ny bil för leverans med extraljus. Vimplarna vet jag inte var de kom ifrån.

Utanför macken

Fotograferad troligtvis början av 1950- talet, Ödeshög.

Bild publicerad 2011-09-08, Björn Berglöf.

- Raymond Sjöqvist och mamma står utanför macken i Ödeshög. Tufft med den extra reserven framför kylaren.

Nynäs macken

Fotograferad troigtvis början av 1950- talet, Ödeshög.

Bild publicerad 2011-09-08, Björn Berglöf.

- Pappa utanför Nynäsmacken i Ödeshög.

Ny bil

Fotograferad 1953-54.

Bild publicerad 2011-09-08, Björn Berglöf.

- Nu var det Fiat 1100 som gällde och bättre resultat tror jag. 1955 var det fabriks körning för Dyna Panhard.

Mer tävlingar

Fotograferad 1953-54.

Bild publicerad 2011-09-08, Björn Berglöf.

- Nu var det Fiat 1100 som gällde och bättre resultat tror jag. 1955 var det fabriks körning för Dyna Panhard.

Inför midsommarafton

Fotograferad 1950- talet, Tibble, Leksand.

Bild publicerad 2011-09-09, Lars-Åke Sols.

Midsommarstången kläs inför midsommarafton i byn Tibble.

Första bilen i Tibble by

Fotograferad, Tibble, Leksand.

Bild publicerad 2011-09-08, Lars-Åke Sols.

Först i byn att köpa bil blir Tibbles handlare.

vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13

Startsidan | Mer om Bildmuseet |