Bildmuseet - Bilbyggarentusiaster och trender - 7

vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13, vägg 14, vägg 15, vägg 16

Dodge Lancer

Fotograferad i mars 1971, Mantorp.

Bild publicerad 2012-01-04, Olle Thorslund.

- Mantorp 1971, Dodge Lancer och Mercury Cougar.

Vi missade färjan

Fotograferad 1983, på väg till Finland.

Bild publicerad 2012-01-04, Olle Thorslund.

- På väg till Wasa i Finland, på bilutställning 1982 eller -83. Min röda Coupe och Blomman från Enköping. Vi missade båten i Sundsvall och fick åka till Umeå och sova över där, för att senare ta morgon båten till Wasa. Finska reseledaren vi hade med oss hade glömt bort att de var en timme före, han hade fortfarande Finsk tid så vi missade färjan.

Dodge Lancer

Fotograferad 1972, Mantorp.

Bild publicerad 2012-01-04, Olle Thorslund.

- Mantorp 1972, Christer Johanssons Dodge Lancer på Mantorp. Det var en sexcylindrig motor i den här och den gick som fanken.

På väg till Mantorp

Fotograferad 1976, Mantorp.

Bild publicerad 2012-01-04, Olle Thorslund.

- På väg till Mantorp, Anders Larssons Ford 1949 Mercury Coupe som var den enda som fanns i Sverige, Per Johanssons röda Ford 1939 och min Ford 1949. Staffan Runhag med ryggen vänd mot kameran.

Jag var den lyckligaste mannen

Fotograferad 1979, Lidingö.

Bild publicerad 2012-01-04, Olle Thorslund.

- Min Ford 1939 Dluxe Coupe fotograferad utanför hemmet på Lidingö. Jag köpte den i september 1979. Bilen var renoverad i USA någon gång under 1960- talet. Jag var så sugen på en sån här Coupe, 42000 kronor gav jag för bilen. Jag var tvärsäker på att det var den sista Coupen som fanns i hela världen. Det var en kille i Upplands Väsby som ägde bilen. På omvägar hade jag fått reda att han tagit hem Forden och att den var till salu. Vi åkte ut en söndag och det regnade som fan men jag fick provköra den och han skulle ha 42500 kronor. Jag hade min 49:a och visste att Gunnar på Rots som sålde T-tröjor var sugen på min 49:a. Jag fick 55000 om jag levererade bilen till Orsa. Jag åkte upp med 49:an och fick 55000 kronor som jag stoppade innanför skjortan. Jag tog tåget hem och kommer ner till Centralen en lördag kväll, det lyste 55000, det stod i pannan. Säljaren kom och hämtade mig och vi gjorde upp affären. Jag var den lyckligaste mannen i Sverige, det var sanslöst.

Utställning i Rättvik

Fotograferad augusti 1978, Rättvik.

Bild publicerad 2012-01-04, Olle Thorslund.

- Min Ford 1949 Tudor 400 small block på utställning 1978 i Rättvik. Jag skulle bara ha första pris, men blev så besviken, jag fick inget pris. Det var en rödflakad Plyma från Östesund som var snackisen och fick pris. Men jag tyckte min var finare. Men senare var det en utställning i Gävle där man skulle kora den finaste 50- talaren och där vann jag faktiskt. Fastän det var en 49:a. Här hade jag bytt till Appliance ekerfälgar, det skulle vara det senaste. Målet var alltid att vinna, att bygga en prisvinnare var ingen lek. Jag var den första som hade polerat avgassystem. Man lusläste alla Amerikanska motortidningar, hur det såg ut där, vann dom där då måste man vinna ännu mera här. Jag polerade alla skruvskallar och lackerade under.

Garaget

Fotograferad januari 1979, Lidingö.

Bild publicerad 2011-12-08, Olle Thorslund.

- Min Ford 49:a med stor V8 med treförgasarinsug som var inköpt av Tajkon på Comfort Racing, fotad i garaget 1979.

Transportbilen

Fotograferad 1984, Karlskoga.

Bild publicerad 2012-01-04, Olle Thorslund.

- Hot Rod Träff i Karlskoga, min Chevy Transportbil inköpt av Staffan Runhag. Ford 1940 på flaket.

Mantorp 1972

Fotograferad 1972, Mantorp.

Bild publicerad 2012-01-04, Olle Thorslund.

- Fullt ös på Mantorp 1972.

Besiktning

Fotograferad 1972, Mantorp.

Bild publicerad 2012-01-04, Olle Thorslund.

- Besiktning Mantorp 1972. Inge Helgers Sunliner 1955 eller 1956.

Tidningsbilen

Fotograferad 1973, Djursholm.

Bild publicerad 2012-01-04, Klas Sjöberg.

- Min Ford 1939 Delivery fotograferad utanför garaget i Djursholm, året är 1973. Första ägare var Karlstads Tidningens AB. Vi hämtade hem bilen från Hornstull i Stockholm. En bogserlina spändes upp efter pappas Ford Taunus 17M. Bromsarna var ur funktion men hanbromsen fungerade bra så det hela fortlöpte utan några problem och polisen var nog någon annan stans den här dagen.

Ford 1939 Delivery

Fotograferad 1973, Djursholm.

Bild publicerad 2012-01-04, Klas Sjöberg.

- 100 hästars sidventils V8 och breda Ansen Sprint fälgar. Nyblästrade skärmar och huv sitter nu på plats.

Ford 1939 Delivery

Fotograferad 1973, Djursholm.

Bild publicerad 2012-01-04, Klas Sjöberg.

- Det gick åt mycket svett för att dra i alla skruvarna i golvet.

Ford 1939 Delivery

Fotograferad 1973, Djursholm.

Bild publicerad 2012-01-04, Klas Sjöberg.

- Jag kommer i håg att vi hade mycket jobb med att få bakdörren att passa.

Ford 1939 Delivery

Fotograferad 1973, Djursholm.

Bild publicerad 2012-01-04, Klas Sjöberg.

Bilen finns kvar än idag i Klas Sjöbergs ägo.

vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13, vägg 14, vägg 15, vägg 16

Startsidan | Mer om Bildmuseet |