Bildmuseet - Motorminnen och fordonen - 3

vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13

En kul bild

Fotograferad 1959.

Bild publicerad 2011-01-14, Ronny Eriksson.

Tre brudar vid en Opel Kapitän 52:a som vi åkte i. Jag och en annan kompis. Vi var med i klubb 1000, det var på "Morsans" tid, hon hade fik i Roslags Näsby och det var där vi höll till, hon var en stor kraftig bastant madame. Jag kommer inte i håg vad brudarna heter men det är en kul bild och att det inte är några killar som ska stå och spänna sig bredvid.

Det sprangs ju runt och fotograferades allting

Fotograferad 1959/1960, Edsviksvägen i gamla Sollentuna.

Bild publicerad 2011-01-14, Ronny Eriksson.

Lennart Djurbergs fars gamla A- Ford 31:a, den har de nog haft ända sedan 1940- talet och de har bilen kvar fortfarande. Bilden är knäppt 1958/1960, jag kommer i håg att brorsan köpte kameran då och det sprangs ju runt och fotograferades allting. Det här är gamla Sollentuna, Djurbergs bodde in till höger och brorsan och jag bodde på Alvägen.

Brorsans gamla Ford 32:a

Fotograferad 1959/1960 på någon skogsväg.

Bild publicerad 2011-01-14, Ronny Eriksson.

Brorsans gamla Ford 32:a som köptes för 600 kronor 1958, han hade bilen ett gäng år. Brorsan fick alltid allt gammalt skräp men han åkte fortast av allihopa, körde från alla.

Här är den röd och svart, det är cabrioleten på, senare svetsades jag en skum järnställning uppe på den för att de ville ha den att se modern ut, så att det inte var cabriolet. Forden är i originalskick och brorsan åkte med mekaniska bromsar i början, det blev hydrauliska på den här sen. Men här hade han den gamla 85 hästars motorn i.

"Morsans" fik

Fotograferad 1959 utanför "Morsans" fik.

Bild publicerad 2011-01-14, Ronny Eriksson.

Här har vi Klubb 1000 märket i bakrutan, jag vet inte vad det stod för men det var en raggarklubb. Brorsan var med i Road Devils och sen fanns det Teddy Boys och jag var med i Klubb 1000.

Bilden är nog utanför "Morsans" fik i Roslags Näsby där det låg en bensinstation mittemot och de hade en kiosk.

Lasse Capone

Fotograferad 1964/65 utanför mitt föräldrarhem på Alvägen i Sollentuna.

Bild publicerad 2011-01-14, Ronny Eriksson.

Lasse "Capone" Hammarström som står bredvid sin Ford Mercury som han köpte och Lasse var till och med på semester ner i Frankrike med bilen. Sen är det nog brorsans gamla PV som står bakom och en Ford 56:a till höger och det är utanför mitt föräldrarhem på Alvägen i Sollentuna. Lasse som ser så prydlig ut är jättemycket skolad, pluggade och är näst intill domare.

Verkstadschefens dotter

Fotograferad 1963/1964.

Bild publicerad 2011-01-14, Ronny Eriksson.

Jag och Svarten, "Nickan" Anicka Skog. Vi jobbade på Osterman kompisen och jag och hon satt i växeln och skötte den. Osterman låg först på Ölandsgatan i Stockholm och flyttade sen till Märgvägen i Johanneshov och då anställdes hon, det var verkstadschefens dotter.

Varje rast åkte vi tll Henrys café och käkade lunch och man ska ju sitta tre fram, det här är en gammal Austin A55 och vi trängde in oss tre fram även i den.

Capone, Skolpojken, Bytte och jag

Fotograferad 1962, Helenelund utanför Konsum.

Bild publicerad 2011-01-14, Ronny Eriksson.

Lasse Capone och min Ford 1953 med sidventilsmotor och 55- grill, bredvid skolpojkens bil en Taunus. Bilden är tagen i Helenelund utanför Konsum. Ford 53:an var en snygg bil men risig, karossen fanns 1952 - 1954 här utrustad med Marchal Fantastic eller knopp Marchal som de kallas för nu.

Han som vände på Ulriksdalsrakan

Fotograferad 1960- talet.

Bild publicerad 2011-01-14, Ronny Eriksson.

Min skolkamrat Henrik Åström lyckades buckla till den här, en VW 1200 från 1964/1965. Han skulle vända på Ulriksdalsrakan. Det blev nog aldrig bilen av den här igen.

Gamla Bilcentralen

Fotograferad 1963, Danderyd i Stockholm.

Bild publicerad 2011-01-14, Ronny Eriksson.

Bilcentralen låg i backen upp mot Mörby Centrum, när man kommer från Danderyds kyrka, här är det vänstertrafik och i bakgrunden kan det vara Mörbyhöjden som skymtar. Huset som Bilcentralen ligger i var nog från början Konsumafär. Längst bort Volvo Duett och till höger Saab och en Valiant som skymtar fram.

Rösjön

Fotograferad 1960- talet vid Rösjön i Stockholm.

Bild publicerad 2011-01-14, Ronny Eriksson.

Från vänster Bosse Luntans Bullford 1947, min Ford 1953 och Hasse Skogis Austin A55:a. Bild tagen vid Rösjön där vi hade lite förkärlek att vara. Ford 53:an med en Yankee plåt bak, det skulle man ha.

En legend, Norrtälje Bosse

Fotograferad första halvan 1960- talet, Alviksvägen Sollentuna.

Bild publicerad 2011-01-14, Ronny Eriksson.

Norrtälje Bosse när han hämtar sin Ford 32:a och kommer förbi oss på Alvägen och visar upp den. Norrtälje Bosse eller Corvette Bosse som han också kallades för.

En rolig grej med honom, han hade alltid bilar på utställningar i Norrtälje trakten och fick alltid priser. Han byggde om Corvetter och plåtbilar och någon gång frågade de honom. "höre du Bosse nu får du säja en sak vad är det som är roligast att bygga om Corvetter eller att bygga Hot Rod? Ja plåt är ju ett härligt ämne sa han, det andra jävla Tupperware partyt är inte så mycket att hålla på med egentligen".

Ford 1932, världens fulaste bil, man bygger ju om dom.

Skolpojken

Fotograferad 1960- talet, Alvägen i Sollentuna.

Bild publicerad 2011-01-14, Ronny Eriksson.

Skolpojken Björn Melins Ford 1956, original helt och hållet, man byggde inte om så mycket, den här var väl ganska bra men mycket var dåligt och värdet var lågt. En sån här bil kostade 500 spänn.

Den hade gått på sladd

Fotograferad 1962/1963.

Bild publicerad 2011-01-14, Ronny Eriksson.

Kompisen bytte bort sin Austin A55 mot en Krom Victoria. Den såg inte ut så här då, den hade gått på sladd. Det var vänstertrafik och där man svänger av mot Lillstugan där hade han fått sladd i kurvan, killen som ägde bilen. Han hade skickat in bakändan i järnräcket och slitit den bakljusen och lite annat. Men vi grejade det under en helg, det gick jätte fort. Sen fick vi snurr på den, den gick som fan den här bilen.

Sen sålde kompisen den och och då kom köparen ner för att provköra bilen och brände då av vägen, det var en telefonstolpe som stod bakom hjulen. Det var dumt. Victorian gavs bort till en kille och det är ingen som vet var bilen sen tog vägen.

vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13

Startsidan | Mer om Bildmuseet |