Bildmuseet - Nostalgi och vackra bilar - 3

vgg 1, vägg 2, vgg 3, vägg4, vägg 5, vägg 6

Ulf Nordström

Fotograferad slutet 1966/67, Jämtrallyt.

Bild publicerad 2012-06-13, Raine Öhlén.

- Ulf Nordström i Porsche 911. Jämtrallyt.

Isbana Skrängsta sjön 1968

Fotograferad slutet av 1968, Sundsvall.

Bild publicerad 2012-06-13, Raine Öhlén.

- Isracing 1968 på Skrängsta sjön. Renault Gordini, BMC Cooper eller Cooper S och BMW.

Isbana Skrängsta sjön 1968

Fotograferad 1968, Sundsvall.

Bild publicerad 2012-06-13, Raine Öhlén.

- Porsche 911 i en säregen färg. Bakom Porschen skymtar en Simca och Renault R8.

Ford Deluxe 1946

Fotograferad sent 1950- talet, Sundsvall, Södermalm.

Bild publicerad 2012-06-13, Raine Öhlén.

- Ford Deluxe 1946. den här lagerhöll jag till en som inte tordes berätta att han köpt bil. Tidigt registreringsnummer Y7376.

Utanför mitt hem på Södermalm

Fotograferad 1950- talet, Sundsvall, Södermalm.

Bild publicerad 2012-06-13, Raine Öhlén.

- Standard Vanguard.

Chevrolet 1956

Fotograferad 1961, Sundsvall, Södermalm.

Bild publicerad 2012-06-13, Raine Öhlén.

- Chevrolet 1956, min mor till vänster.

Cheva 1956

Fotograferad 1961, Sundsvall.

Bild publicerad 2012-06-13, Raine Öhlén.

- Interiör bild från min Chevrolet 1956. Notera IC-märkena, idag heter företaget OK.

Rambler

Fotograferad 1963, Sundsvall, Södermalm.

Bild publicerad 2012-06-13, Raine Öhlén.

- Rambler från 1957. Jag påverkade min barndoms kamrat ett köpa den här bilen. Vi var nere på Volvo och hittade Ramblern, en ovanlig bil även då. Kompisen höll på i två år och svetsade bilen, det visade sig att den var ganska rostig. Han höll till i en lada och svetsad en sida i taget, kunskapen var det inga problem med, han var bilplåtslagare. Jag kommer ihåg att växellådorna var dåliga, vi fick köpa in oss på tre stycken bilar innan den här blev riktigt bra.

Chevrolet 1956

Fotograferad 1962.

Bild publicerad 2012-06-13, Raine Öhlén.

- Chevrolet 1956.

Snabbaste R8:an i stan

Fotograferad 1965.

Bild publicerad 2012-06-13, Raine Öhlén.

- Min Renault R8 som senare byggdes om enligt Gordini specifikation, Jag talade med tävlingschefen på Renault, Bertilsson som gav många värdefulla tips. Det fanns många duktiga Renault förare här då, som Sotar Nilsson och Hallberg

Vi måste ut och det är jävligt snabbt, annars smäller det

Fotograferad 1966.

Bild publicerad 2012-06-13, Raine Öhlén.

- Notera att man ser inte framskärmen, hela bilen är sned som ett U. Karossen var helt slut. Min barndoms kamrat, han som hade Ramblern ägde ett sommarställe vid en sjö och när det drog i hop sig till höst ville han ha hjälp med att flytta ett parti virke. Nu ville det sig så illa att just den här helgen var det blötsnö. Renaulten var våldsamt trimmad och sänkt, det styrde dåligt och drog dåligt, det var halt. När vi börjar närma oss är det en djup dal och en brant backe upp. Så jag tar fart, det är ganska djupa spår och rätt var det var så gick spåren till vänster och jag kommer inte ur dom. Vi far av vägen och snurrar några varv i luften och far fram som en osthyvel. Vi klarade oss bra båda två, jag blödde men kompisen hade åkt bak på en gång och jag kom efter och pressade på. Bensinen började rinna ut. På grund av brandrisken skrek jag till kompisen, vi måste ut och det är jävligt snabbt, annars smäller det.

Vi kände oss lurade

Fotograferad 1966.

Bild publicerad 2012-06-13, Raine Öhlén.

- Kåre Söderlund med familj och jag med fru hade en tid planerat en semestertripp sommaren 1966. Kåre for till Thomas Tham på söder i Stockholm och inhandlade en T-Bird 60 HT. Vid hemkomsten till Sundsvall påpekade jag att han borde köpt en cabriolet med tanke på sommar, sol och semester.

Ngra dagar senare berättar han om en idé han fått. Vi kapar helt enkelt av taket, svetsar igen hålen bak och gör någon sorts tappar i toppen som styrs ner i hylsor i karossen. Sagt och gjort så får det bli. Tyvärr skulle bilen besiktigas före avfärd och där blev det stopp. Nu var det bråttom semesterdagarna var inte hur många som helst.

Ny resa till Stockholm och Söder, Tham hade en likadan bil men cabriolet och bytet med pengar emellan gick snabbt. Nu kunde vi åka hem och packa. Morgonen efter körde vi lyckliga söderut med målet Köpenhamn. När vi närmar oss Gyllene Uttern slår jag upp bilannonserna i DN, mitt på sidan ser jag en annons med rubriken " Den enda T-Bird med löstagbart tak". Det nya priset ska vi inte tala om, vi kände oss lurade i båda ändar av affären.

Renault 1093 går inte av för hackor

Fotograferad 1965.

Bild publicerad 2012-06-13, Raine Öhlén.

- En mycket ovanlig Renault, en vässad 1093, det fins inte många kvar. Den gjordes för bankörning men det blev ingen stor succé då R8 kom. Till höger min Mercedes 220S efter att ha kluvit en VW buss en Pingstafton vid korsningen Älvkarleby. Bussen kom från Öregrund i 90 km fart rakt över E4.an. Ambulans och Polis men det var aldrig någon diskussion om ansvarsfrågan.

Skyltfönstret

Fotograferad 1961, Sundsvall.

Bild publicerad 2012-04-19, Raine Öhlén.

- Skyltfönster i Sundsvall.

Sundsvalls brantaste gata

Fotograferad 1967, Sundsvall, Stengränd/Södermalmsgatan.

Bild publicerad 2012-06-13, Raine Öhlén.

- Kul bild, vi är på Stengränd, jag stod bra länge och väntade på att det skulle passera en bil. Bakom skymtar Sundsvalls brantaste gata. Där jag står och fotograferar låg en legendarisk festlokal och till vänster om bilen låg Mina Nordlunds speceriaffär.

vgg 1, vägg 2, vgg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6

Startsidan | Mer om Bildmuseet |