Bildmuseet - Motorminnen och fordonen - 4

vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13

Den enda bilen som gör 160 km/h när den står stilla

Fotograferad början av 1960- talet, Sollentuna.

Bild publicerad 2011-01-21, Ronny Eriksson.

Ford Fairlane Victoria som var jätte vinglig i framvagnen, helt galet. Det var uppslitna hål överallt så vi for ut i skogen och skar den ramhörnan fram på ett skogsvrak som vi hittade och sydde dit det på skolpojkens Fairlane Victoria, det blev bra. Snygg bil, det är ovanligt att det sitter en list över taket, det ska det bara göra på Krom Victorian.

Det stod i reklamen om de här bilarna "Den enda bilen som gör 160 km/h när den står stilla".

Lotus 22

Fotograferad 1960- talet, Alvägen i Sollentuna.

Bild publicerad 2011-01-21, Ronny Eriksson.

Hasse Skoglund och brorsan vid en Lotus 22, en formel junior som dök upp här 1962, just den här bilen har en spännande och brokig historia. Den togs hit för Gunnar "Persbergarn" Carlsson, som vann sitt första SM med den 1963. Sedan såldes den till Sven Matsson, som även han lyckades bli mästare med bilen 1964. Senare byggdes den om till formel Ford. - Här står bilen på en släpkärra utanför vårt garaget, lustigt var att det gick inte att köra in i garaget utan man fick backa in. Brorsan skruvade på de här bilarna, han var mycket duktig på det. Källa: Tomas Karlsson.

En ny Buick Riviera

Fotograferad 1960- talet, Älgvägen i Sollentuna.

Bild publicerad 2011-01-21, Ronny Eriksson.

En ny Buick Riviera med största motorn och rödplåtar på Älgvägen i Sollentuna. Vi fick låna bilen ibland, man kunde rita hur långa streck som helst. Ägare är Direktör Bernt Brodin som drev Brodin Motor och Motormateriel. Bilen blev kvar länge i familjens ägo. Capone sitter bredvid och förmodligen är det Karsten Brodin som kör och min Ford 55:a skymtar bakom.

Student bilen

Fotograferad början av 1960- talet, Alvägen.

Bild publicerad 2011-01-21, Ronny Eriksson.

En ruggigt snabb Chevrolet Monza Spider som gjorde 225 på hastighetsmätaren. Sonen i huset Karsten Brodin fick bilen när han tog studenten. Men man skulle ju repa, elda däck jämt, men kopplingen höll ju aldrig. Karsten gjorde av med många kopplingar.

Efter Monzan blev det Volvo P1800 och sen en Folkvagn, så det gick sakta neråt.

Kalmarsandsbadet

Fotograferad 1960- talet, Kalmarsandsbadet vid Bålsta.

Bild publicerad 2011-01-21, Ronny Eriksson.

Luntans gamla Bullford, fläckig och ful, det skulle ju se ut så där, fotad vid Kalmarsandsbadet, där var vi ofta. Förmodligen är det Luntan som kör och skolpojken sitter bredvid. Ett fint bad då med stor sandstrand och servering. Troligtvis var min Ford med också, det användes ju det som fungerade för tillfället.

Bruden igen

Fotograferad början av 1960- talet.

Bild publicerad 2011-01-21, Ronny Eriksson.

Kan det vara en Cheva 55:a, Pontiac eller Buick som bruden sitter på? Svårt att säga vad det är för bil.

Ford 55:a två dörrars sedan

Fotograferad början av 1960- talet, Sollentuna.

Bild publicerad 2011-01-21, Ronny Eriksson.

Han som krockade Krom Victorian köpte den här i stället. Han var inne i stan och köpte den, och kompisarna frågade vad har du köpt för bil? - Jag har tjackat en Ford 56:a två dörrars sedan. Aha! Men det är ju en Anglia. - Ja en två dörrars sedan.

En bra bil den fungerade jämt, Men det var dålig värme i bilen. Men vi åkte ut i skogen och letade reda på en gammal Ford 1955/56 och tog värmeelementet från den och fick ett jättehål in i torpedväggen, det där stora elementet tog upp resten av motorutrymmet. Det blev så varmt, det var nog 100 grader inne i bilen.

På den här tiden fanns det hur många bilar som helst uppställda i skogarna. Jag vet inte hur många gånger man var ute och hämtade bakaxlar, växellådor och motorer. Hittade man ett vrak, oj är det däck på den!

Klubb 1000

Fotograferad 1960- talet.

Bild publicerad 2011-01-21, Ronny Eriksson.

Klubb 1000 gänget på en Opel Kapitän. Den jusa killen i mitten är han som äger bilen, han som körde.

Kommunal pampens dotter

Fotograferad 1963, Tureberg bakvägen till Häggvik.

Bild publicerad 2011-01-21, Ronny Eriksson.

Barbro Johansson och Karina Gibson vid min Ford 55:a, Karinas pappa var en jätte kommunal pamp i Sollentuna. Söta små töser. Det här måste vara vid Tureberg, bakvägen till Häggvik, jag vet inte vad vägen heter.

Brödrosten

Fotograferad 1960- talet, Stockholm.

Bild publicerad 2011-01-21, Ronny Eriksson.

Hasse Skogis och Nickan. Det roliga är att alla bilar hade "brödrosten" grammofonen, den satt i alla våra bilar. Det var det första vi monterade in, det var döviktigt, det var innan Radio Nord dök upp.

Hasses nästa A 55:a

Fotograferad första halvan 1960- talet, Parkvägen 4 i Helenelund.

Bild publicerad 2011-01-21, Ronny Eriksson.

Austin A 55:a högerstyrd och fin. Pappa Skoglund satte i en MGA kamaxel och dubbla förgasare i bilen. Bilden tagen på deras tomt i Helenelund där de bodde, med lilla gäststugan i bakgrunden.

Klubb 1000

Fotograferad 1960- talet.

Bild publicerad 2011-01-21, Ronny Eriksson.

Opel Kapitän med klubb 1000 märket i framrutan och bakom en Volvo PV. Berit tror jag hon heter tjejen.

Hjälm på

Fotograferad 1962/1963.

Bild publicerad 2011-01-21, Ronny Eriksson.

På väg från Kalmarsandsbadet det här måste vara kurvan efter järnvägsövergången. Räcke till höger och en slänt ner till mälaren.

"Morsans" fik

Fotograferad 1962/1963, Näsby Park i Stockholm.

Bild publicerad 2011-01-21, Ronny Eriksson.

Utanför "Morsans" fik i Näsby Park, hon hinkar bira, det skulle kunna vara Hummelsta men så långt bort var vi aldrig.

vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13

Startsidan | Mer om Bildmuseet |