Bildmuseet - Motorminnen och fordonen - 7

vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13

Jag Köpte bilen på Täby Galoppbana

Fotograferad 1958/1959.

Bild publicerad 2011-02-18, Hasse Nyström.

Bilden är tagen 1958/1959 när jag fått körkort och det är tre stycken Rileys. Från vänster, Bengts 1,5 liters, Sörens 2,5 liters och längst till höger jag Hasse Comfort Racing Nyström. Min bil är en av två importerade cabbar, jag köpte bilen av Hasse Radefalk på Täby Galoppbana för 500 kronor. Då hade den brunnit i elsystemet men det jobbade jag med en hel vinter och fick ordning på. Dom här bilarna plockades hem av BMC importören Bergengrens och den här tog han hem till sin fru. Det var en påkostad bil, alla slitdelar var av brons och navkapslar av kromad mässing så det var en hög kvalitet. Min bil var tillverkad 1950 och de andra 1949. Jag kommer i håg att den hade längstgående torsionsstavar fram som fjädring, det var väldigt exklusivt. Den gick bra den här bilen men skärmarna satt löst och den hade börjat rosta i A-stolparna, det fans inte så många i Sverige.

Rätta stuket 1985

Fotograferad 1985, Lidingö.

Bild publicerad 2011-02-18, Hasse Nyström.

Speed Center designade ett VW - Porsche kit för VW1302 och 1303, komplett 9 delar kit, som innehöll: 4st breddade skärmar, 1st stötfångarspoiler Porsche typ, 1st stötfångare bak, 2st breddade trösklar och 1st motorlucka med spoiler av Porsche typ. Komplett sats kostade 1985 4.375 kronor. Vi köpte även in en VW1303 och den byggdes om med kitet och ställdes ut i butiken. Jag gjorde formarna och Kaj Pettersson göt upp delarna. Det blev snyggt men ingen storsäljare.

Det bara rök och rann olja

Fotograferad början 1970- talet, Lidingö.

Bild publicerad 2011-02-18, Hasse Nyström.

TVR med plastkaross, 1,6 liter Fordmotor och weberförgasare, det var en rolig bil den gick som sjutton. Jag kommer ihåg att Slim Borgudd skulle köra ner bilen till Comfort Racing i Gislaved och när han får tag i något då går det undan, det bara rök och rann olja när han kom till Gislaved så det var bara att slita ut motorn och renovera den.

Ford GT 40

Fotograferad 1980- talet, Birmingham i Storbritannien.

Bild publicerad 2011-02-18, Hasse Nyström.

Vi var över i Birmingham och hämtade hem två chassin och karosser till Ford GT 40 replicas. Den här firman var duktiga på att tig svetsa chassin med väldigt hög kvalitet. Jag gjorde några vändor och hämtade hem två bilar, en på taket och en på släpet. Det här var under den tiden jag drev Speed Center inne på Sveavägen i Stockholm. Den första bilen byggde jag själv annars var det redan sålda bilar som hämtades hem. Chassit var tillverkat för att montera in en V8 med adapter för Renault växellåda. Det fungerade aldrig "sopor". Jag åkte runt kvarterat med den växellådan i bilen sen åkte den ut. Det tog 1,5 år innan jag hittade en Tomaso Pantera låda som passade direkt på V8:an. Då blev det skillnad, fem växlad och möjligheter att växla om den. Jag tog nog hem fem stycken bilar varav jag byggde en själv. Det blev tungt när bilarna var lastade och jag kommer ihåg att personalen på färjan hem blev tokiga när vi kom.

Första Comfort Racing butiken

Fotograferad slutet 1960- talet, Surbrunnsgatan i Stockholm.

Bild publicerad 2011-02-18, Hasse Nyström.

Utanför första Comfort Racing butiken på Surbrunnsgatan i Stockholm. Jag vet inte vems bilen är, det kan vara någon som jobbade för mig. Många tidstypiska detaljer som mattsvarta vindrutetorkare med Speed Wings för att pressa ner vindrutetorkarna mot rutan vid höga farter, mattsvarta backspeglar, 5,5 tums breda stålfälgar och kromade hjulmutterhylsor. Comfort Racing dekaler på dörrarna.

Mina två Reliant bilar

Fotograferad början av 1970- talet, Lidingö.

Bild publicerad 2011-02-18, Hasse Nyström.

Två Reliant Scimitar bilar hemma på tomten. Den vänstra bilen köpte jag i England, den var svensk registrerad. Den var skadad. Ägaren hade varit över i England och fått en ny motor och på hemvägen körde han ner i ett dike och lämnade bilen där. Jag köpte den av försäkringsbolaget för 5000 kronor och tog hem den i en container. Många av mina bilar gjorde jag iordning hemma eller nere i Gislaved på Comfort Racings inofficiella verkstad. Den högra bilen var hemtagen av brorsan till Knutsson som då drev Gul&Blå. Jag tror att säljaren begärde 16000 kronor och jag betalade 12000 till slut. Det sitter en V6 motor i och bilen gick fantastiskt bra förutom bakaxeln, det hördes ett tjutande ljud. Ford bakaxlarna brukar inte vara tysta och då karossen är gjord i glasfiber så blir det ingen dämpning av ljudet, men med några resväskor i bagageutrymmet så blev det tystare.

Man for iväg utav bara he....

Fotograferad 1980- talet, Lidingö.

Bild publicerad 2011-02-18, Hasse Nyström.

Min första AC Cobra replica, jag tog hem ram och kaross från England. Cobran byggde jag för att visa upp i Speed Center butiken, motorn en 351 Cleveland fyrportad V8 kom från en Hot Rod och var nog lite väl mycket trimmad, bak sitter en kortad Jaguar bakaxel. Jag har nog aldrig sett en så fin glasfiber kaross med innerskärmar och gjutet vid dörrar och bagagelucka. Normalt var karosser endast gjutna på utsidan och så fick man skära upp och plasta själv. Hytec Welding tillverkade chassit och där låg mycket tid nedlagt se bara på hur tanken är utformad med uttag för strävorna till störtbågen. Jag valde en automatlåda med en converter (slirkoppling i automatlådan) och den köpte jag delar till i USA så att jag växlade om den. Normalt med en automatlåda är att man gasar lite och åker då iväg, men den här fick man gasa mycket och sen for man iväg utav bara "helvete", motorcyklarna hade inte en chans på den tiden.

Från en annan vy

Fotograferad början av 1980- talet.

Bild publicerad 2011-02-18, Hasse Nyström.

AC Cobran utanför hemmet på lidingö.

Den var kul att köra

Fotograferad 1980- talet, Lidingö.

Bild publicerad 2011-02-18, Hasse Nyström.

Spyder replica byggd på en kortad VW bottenplatta. Jag köpte hem karossen från England, den var hyfsat bra med innerskärmar och ganska bra passform på dörrar och huv. Framrutan är en Saab bakruta som är nerskuren. Det mesta var bra, jag hade roligt med den här bilen. Jag fick tag på två nya 1600 motorer från ett företag som försökt att importera glasfiberkarosser från bland annat Bonito. Företaget gick omkull och jag fick då köpa motorerna. Den ena motorn hamnade i Spydern och den andra i Gulafaran.

AC Cobran i naket skick

Fotograferad 1980- talet, Lidingö.

Bild publicerad 2011-02-18, Hasse Nyström.

Karossen före lack, instrumentpanelen sågades ut i aluminium med lucka och VDO instrument monterade. Värmepaketet hämtade jag från Opel och det fick precis plats. Här syns hur väl karossen är plastad med bra passform och innersidor i dörrar och kardantunnel i plast. Tillverkaren i England la ner ett enormt arbete på karosserna, alla karosser åkte in i en värmeugn och fel åtgärdades och sen grundlackades allt. Det finns annars en risk att karossen slår sig eller bubblor bildas vid lackering.

Första utställningen

Fotograferad 1988, Jönköping.

Bild publicerad 2011-02-18, Hasse Nyström.

Första utställningen i Jönköping med AC Cobran och till höger skymtar chassit till GT 40.

Speed Center butiken

Fotograferad 1980- talet, Sveavägen i Stockholm.

Bild publicerad 2011-02-18, Hasse Nyström.

Speed Center butiken på Sveavägen i Stockholm. Efter jag sålt Comfort Racing startades Speed Center upp 1984 i en lokal på Surbrunnsgatan. Vi sålde då mest Beach Buggys och kit till VW Roadster, när allting började rulla så köpte jag butiken på Sveavägen. Vi var då störst i Sverige på rattar och det fanns rattnav till alla modeller, det sålde vi bra av. Greger står här bakom disken.

Flickvännen i Skänninge får besök

Fotograferad 1965, Skänninge.

Bild publicerad 2011-02-18, Hasse Nyström.

Volvo PV 444 kan det vara årsmodell 1957. 1958 kom PV 544 med hel framruta, notera extraljus och nummerskylt i grillen. Bilden är tagen vid ett besök hos flickvännen i Skänninge.

Tittar på hus i Spånga

Fotograferad början av 1970- talet, Spånga i Stockholm.

Bild publicerad 2011-02-18, Hasse Nyström.

Min Porsche 356 och farsans gamla DKV. Bilden är från Spånga strax utanför Stockholm, vi var där för att titta på ett hus som vi tänkte köpa och renovera.

vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13

Startsidan | Mer om Bildmuseet |