Bildmuseet - Racing - 10

vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13, vägg 14, vägg 15, vägg 16, vägg 17, vägg 18, vägg 19, vägg 20, vägg 21, vägg 22

Brabham F1

Fotograferad 1963, Belgien.

Bild publicerad 2015-03-18, Lars E. Johansson.

Brabham F1

- Jack Brabham, Brabham-Climax, Spa, Belgiens GP 1963.

Två Coopers

Fotograferad 1980- talet.

Bild publicerad 2015-03-18, Lars E. Johansson.

Cooper

- Amaroo Park, före detta grusgrop norr om Sydney, tidigt 80-tal.

Abarth Carrera

Fotograferad 1961, Karlskoga.

Bild publicerad 2015-03-18, Lars E. Johansson.

Abarth Carrera

- CG Hammarlund i Abarth Carrera. Gelleråsloppet 1961.

Abarth Carrera

Fotograferad 1960- talet.

Bild publicerad 2015-03-18, Lars E. Johansson.

Abarth Carrera

- Abarth Carrera. Det var flera som hade Abarth-Carreror i Sverige – Paulsson, Bergtoft, Josephson? Kan inte identifiera den.

Abarth-Porschen med nummer 1 fotad bakifrån på startplattan till Västkustloppet 1962 på Skreabanan, är förstås Carl-Gunnar Hammarlunds. Det fanns faktiskt bara två Abarth-Carreror i Sverige. Ce-Ges #1008 som senare också kördes av Richard Cederlund i SSK. Och så fanns #1005 körd av Josef Bergtoft, Anders Josephsson och Ernst Paulsson. Dessutom körde Jocke Bonnier och Bernt Jansson fabriksbilar utomlands. Inte dåligt med tanke på att det bara byggdes 20 bilar. Tomas Karlsson

Abarth

Fotograferad 1960- talet, Marmorhallarna i Stockholm.

Bild publicerad 2015-03-18, Lars E. Johansson.

Abarth

- Troligtvis Sportvagnen och vi i Marmorhallarna.

Abarth

Fotograferad 1963, Nürburgring.

Bild publicerad 2015-03-18, Lars E. Johansson.

Abarth aerodynamics

- Abarth med en aerodynamisk förbättring framtill – inte så snyggt. Nürburgring 100 kms 1963.

Abarth

Fotograferad 1963, Nürburgring.

Bild publicerad 2015-03-18, Lars E. Johansson.

Abarth

- Nürburgring 1000km 1963, Abarth i 'Fahrerlager' (maskindepån).

McLaren

Fotograferad 1962, Monaco.

Bild publicerad 2015-03-18, Lars E. Johansson.

Mclaren

- McLaren/Cooper utanför Hotel de Paris i Monaco 1962.

Aiden Jones

Fotograferad 1961, Nürburgring.

Bild publicerad 2015-03-18, Lars E. Johansson.

Aiden Jones

- Aiden Jones, Nürburgring 1961 (GP:t). Aiden Jones skruvade ihop bilar åt Paul Emery, “Emeryson”, och Scirocco-BRM var hans verk. Jag tror han ritade en kortlivad skapelse för F2 som skulle ge prestige åt Laystall, troligen den sista europeiska formelvagnen med motor fram och drivning bak. En kompis påstår att Emeryson vid något tillfälle hade en bil med trumbromsar fram och skivor bak, men det var nog bara en nödlösning och högst tillfälligt.

Alan Rees

Fotograferad 1966, Karlskoga.

Bild publicerad 2015-03-18, Lars E. Johansson.

Alan Rees

- Alan Rees, Karlskoga.1966 (årtal troligen rätt).

Amaroo Park Raceway

Fotograferad 1960- talet, Australien.

Bild publicerad 2015-03-18, Lars E. Johansson.

Amaroo Park Raceway

- Amaroo, Australiens Roskilde.

Amaroo Park Raceway

Fotograferad 1980- talet, Australien.

Bild publicerad 2015-03-18, Lars E. Johansson.

Amaroo Park Raceway

- Amaroo igen, fin gammal Healey Silverstone, tidigt 80-tal.

ATS F1

Fotograferad 1963, Belgien.

Bild publicerad 2015-03-18, Lars E. Johansson.

ATS F1

- Phil Hill, ATS prototyp-F1, efter brytningen med Ferrari, svårt frustrerad. Belgiens GP 1963. Sade ovänliga saker till ing. Chiti.

ATS

Fotograferad 1963, Belgien.

Bild publicerad 2015-03-18, Lars E. Johansson.

ATS

- Giancarlo Baghetti, andreföraren hos ATS på Spa, inte heller nöjd.

Baghetti

Fotograferad 1960- talet.

Bild publicerad 2015-03-18, Lars E. Johansson.

Baghetti

- Giancarlo Baghetti italiensk tävlingsförare.

vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13, vägg 14, vägg 15, vägg 16, vägg 17, vägg 18, vägg 19, vägg 20, vägg 21, vägg 22

Startsidan | Mer om Bildmuseet |