Bildmuseet - Motorminnen och fordonen - 8

vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13

Vattentornet i Skänninge

Fotograferad 1960- talet, Skänninge.

Bild publicerad 2011-02-25, Hasse Nyström.

MGA årsmodell 1958. Bilden är tagen vid vattentornet i Skänninge, Väderkvarnsbacken. Det låg ett friluftsbad här och varma sommardagar var det fullt med ungar på badet.

Bakvagnen till min Ford GT 40

Fotograferad 1985, Lidingö.

Bild publicerad 2011-02-25, Hasse Nyström.

Chassit till Ford GT 40 replican som jag byggde i garaget på Lidingö, Killen som konstruerade det här chassit var med och konstruerade chassit till den riktiga Ford GT 40:an. Han hade även tillgång till gamla ritningar för hjulupphängningar, så han kunde det här. Originalet var ett monocoque chassi i nitad aluminium men till replican blev det space frame chassi. V8 och ett riktigt ormbo till två Volvo 240 ljuddämpare och en ZF Tomaso växellåda. Installationen blev lite krånglig, original sitter Tomaso lådan upp och ner vilket ger en lägre markfrigång. Vilket behövs vid tävlingar för att få ner så mycket effekt som möjligt i backen. Fördelen med den här växellådan är de två dreven bak på lådan, som går att byta till tex: ett mindre uppe och ett större nere beroende på vilken bana man ska köra på. Den här bakvagenen var fin i rostfritt stål och mycket hög kvalité och finisch.

Det har nog sålts en hel del kit

Fotograferad början 1980- talet, Lidingö.

Bild publicerad 2011-02-25, Hasse Nyström.

Ford GT 40 replica med 1960- tals inredning. Det har nog sålts en hel del kit som inte är färdigbyggda, kanske inte så många i Sverige utan i England. Det brukar vara den femte ägaren som avslutar bilbygget. inredningen ser risigt ut men det är genomtänkt, det går inte att göra så mycket bättre.

Motorras i Rileyn

Fotograferad 1980- talet, på grusgången till föräldrarhemmet på Lidingö.

Bild publicerad 2011-02-25, Hasse Nyström.

Riley motorn har brakat, det var en kolv som sprack, vevstaken är helt krokig. Det blev en riktig vedbod renovering. Vi var tre grabbar som körde Riley och vi köpte en extrabil som vi tog skrotgrejer från. Det mesta hämtades från den extra Rileyn och firma Dixner fick gjuta nya lager i vevstaken.

Nercabbat i Rileyn

Fotograferad 1960- talet, Stockholmsvägen, Lidingö.

Bild publicerad 2011-02-25, Hasse Nyström.

En ung Hasse Nyström i nercabbad Riley, vänstertrafik och en mötande Volvo PV. Ratten var av egen tillverkning, jag sågade ut ratten ur en aluminiumplåt och skruvade fast den i rattkransen, notera att blinkers sitter i centrum på ratten. Fotograferad på Lidingö på Stockholmsvägen bortom ungdomsgården och hitom bensinmacken.

Nordisk specialare

Fotograferad början av 1970- talet, Lidingö.

Bild publicerad 2011-02-25, Hasse Nyström.

Jowet Jupiter årsmodell 1953 ombyggd med ny kaross för att köra isracing tävlingar. Den var populär att tävla med för att den hade en pannkaksmotor vilket gav en låg tyngdpunkt. Jag bytte till mig bilen mot Rileyn och det var en herre på Läroverksvägen på Lidingö som letade bil till sin fru. De skulle köra ner till Frankrike och sökte en rymligare bil.

Speed Center bilen

Fotograferad 1980- talet, Sveavägen i Stockholm.

Bild publicerad 2011-02-25, Hasse Nyström.

Bild utanför Speed Center butiken på Sveavägen i Stockholm. Vår egen bil som är ombyggd med VW Roadster kitet som bestod av: slät dubbelgjuten motorlucka, dubbelgjuten övertäckare, 4st golvförstärknings balkar, vindruteramar, inner och ytter, monteringsmaterial, mallar och instruktioner samt hållfasthetsberäkningar för att få bilen godkänd. Vi tog 4995 kronor 1985 och sålde nog en 300-400 kit.

En kund bil

Fotograferad 1980- talet.

Bild publicerad 2011-02-25, Hasse Nyström.

Snygg kundbil med EMPI Sprint fälgar och här syns förstärkningen vid trösklarna, vi lyckades få igenom det på Bilprovningen, om man svetsade ordentligt blev det godkänt. Volkan ser ut att vara plåtad vid någon badstrand.

Lampans Ford Anglia

Fotograferad 1970- talet.

Bild publicerad 2011-02-25, Hasse Nyström.

Ford Anglia byggd för Dragracing och sponsrad av Comfort Custom. Ägare är killen i vitt Hans Ramstedt som kallas för Lampan.

AC Cobran

Fotograferad 1980- talet, Lidingö.

Bild publicerad 2011-02-25, Hasse Nyström.

AC Cobra replican här med färdig inredning. Notera den stora röda lampan som indikerar oljetrycket.

Ford GT 40

Fotograferad 1980- talet, Lidingö i Stockholm.

Bild publicerad 2011-02-25, Hasse Nyström.

Ford Gt 40 replican här klar, den blev bra enda problemet var värmen. Det blev så varmt inne i bilen, jag tog upp takluckor i plexiglas som gick att fälla upp för att få bättre drag genom kupén. Dels värmde motorn där bak plus att kylaren satt framtill. Vi försökte länge att montera ett AC-aggregat men det fick inte plats i bilen. Det var innan Japanerna kom med små AC-aggregat.

Butiken säljs

Fotograferad 1980- talet, Sveavägen i Stockholm.

Bild publicerad 2011-02-25, Hasse Nyström.

Speed Center butiken på Sveavägen i Stockholm. Jag tröttnade! Efter alla år med Comfort Racing och sedan Speed Center var det dags att gå vidare. En dag dök det upp en kille som ville köpa lokalen och jag slog till, vi fick några månader att sälja ut lagret. Sedan började en spännande tid som fastighetsmäklare.

Jo Bonniers Opel Blitz Transporter

Fotograferad 1980-talet, Italien.

Bild publicerad 2011-02-25, Sten Sundström/Lasse Widenborg.

Tidigare ägare till denna Opel Blitz Transporter från 1970 är Jo Bonnier, Kaj Bornebusch, Gunnar Nilsson, Team Kubero, Kenneth Leim, Lasse Widenborg och hans Auto Trans Copmp, Lasse Knöppel och Anders Wickström. Idag ägs bilen av Sten Sundström och Göran Bynke. Lasse Widenborg har här gjort en paus på väg hem med en Bizzarini

Vi söker fler bilder på denna Opel Blitz Transporter, kan du hjälpa till?

Lola fabriken

Fotograferad 1970- talet, LOLA-fabriken.

Bild publicerad 2011-02-25, Sten Sundström/Glyn Jones.

Då Joakim Bonnier hade den var den gul. Skickar en bild som jag fått av Glyn Jones på LOLA-fabriken.

I attach another picture which includes JoBo's truck. This was taken in the Lola Factory at Slough and the car in the foreground is the prototype T300 being assembled for the first time.

vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13

Startsidan | Mer om Bildmuseet |