Bildmuseet - Motorminnen och fordonen - 1

vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13

Lite smågalet

Fotograferad 1966, hörnan Jungfrugatan och Strindbergsgatan i Stockholm.

Bild publicerad 2010-12-10, Klas Sjöberg.

Typiskt 1960- tals fotografi, snygg Mercedes i bakgrunden, lackerad i två färger och vita däcksidor. Till höger en Peugeot. Huset i bakgrunden är kontorsbaracker och till vänster utanför bild låg dåvarande Sveriges Radio. Idag är allt rivet och fina bostäder ligger här.

Bogsering

Fotograferad 1975, på väg hem till garaget i Stockholm.

Bild publicerad 2010-12-10, Ulf Stenberg.

Bilen som bogseras hem är en Renault R8 Major och dragbilen Ford Taunus 17M 1966. Bilden är troligtvis tagen sommaren 1975 i någon förort söder om Stockholm. Renaulten ser inte mycket ut för världen men det var drivlinan som var intressant, den behövdes till en pågående renovering av en Renault CV4.

Alfa Romeo Spider 1975

Fotograferad 1981 på Brahegatan i Stockholm.

Bild publicerad 2010-12-10, Klas Sjöberg.

Alfa Romeo Spider 1975, vid fototillfället utrustad med hardtop i glasfiber och svart vinyl. Bilen är i originalskick förutom lägre däck på bredare Borrani stålfälgar och hasplåt som skyddar oljetråget. Spidern är inköpt hos Harald Kronegård, före detta racerförare och nu bilhandlare.

Alfa Romeo Spider kom 1966 och då med den runda bakdelen som många anser vara den mest eftertraktade modellen. Bilen blev snabbt populär och inte minst genom filmen Mandomsprovet där Dustin Hoffman kör en Spider.

Ford Pickup 1947

Fotograferad 1973 på Hot Rod Show i Marmorhallarna, Stockholm.

Bild publicerad 2010-12-10, Klas Sjöberg.

Ford pickup från 1947. Sidventils V8, trimmad med Edelbrockinsug och tre stycken Stromberg förgasare. Iskenderian kamaxel, Comet toppar, Mercury vevaxel och Scintilla magnettändning. Sju kilo lättat svänghjul.

Tre växlad låda med Hurst linkage, bakaxel från Ford Truck 1949. Flaket från Studebaker 1947. Ford hytten klädd med svart konstläder och separata stolar, Smith varvräknare, Moon instrument och radiobandspelare. Alla fönster är blåtonade. Ägare 1973, Staffan Runhag.

Tongivande på den här tiden var Enköpingsgänget och Staffan Runhag var en frisk fläkt med många häftiga bilar. Snygg pinstriping och Keep on truckin text på vänster flaksida. Bilen tog 1970 hem första pris i coupé klassen.

Chevrolet Impala 1966

Fotograferad 1970 på en parkering vid Valhallavägen och Jungfrugatan i Stockholm.

Bild publicerad 2010-12-10, Klas Sjöberg.

Chevrolet Impala 1966 med vinylklätt tak och ljus klädsel. Denna bil var inköpt hos bilhandlare Arne Nordqvist på Södermalm i Stockholm. Arne Nordqvist var känd för att sälja fina begagnade amerikanska bilar. I bakgrunden VW 1500 från 1968.

Volkswagen 1500 1968

Fotograferad 1970 på en parkering vid Valhallavägen och Jungfrugatan i Stockholm.

Bild publicerad 2010-12-10, Klas Sjöberg.

Bubblan är här extrautrustad med Monza Gt stol och läderratt från Peco, blinkers har även blivit oranga positionsljus. På huven sitter ett extra luftintag som senare plockas bort. Nummerskylten är flyttad till vänster och under kofångaren.

5,5 tums aluminiumfälgar från JP och ormbo (ljuddämpare) från det amerikanska företaget Brute. Två extra luftintag på motorhuven för bättre kylning och en mindre nummerskylt. I bakgrunden två personer som kliver in i en Opel Record.

Denna bil byggs senare om totalt och ställs ut på flera motorutställningar i Sverige.

Fyra kompisar för att lyfta i en V8:a

Fotograferad 1977 i ett garage i Stockholm.

Bild publicerad 2010-12-10, Klas Sjöberg.

Sidventils V8:an som var inköpt från ett Natolager ska här monteras i Forden från 1939. Motorn är på 100 hästar vilket ger en rejäl effektökning mot tidigare 60 hk. kompisarna som hjälper till är Tobbe, Dod och Ulf. Året kan vara 1977 och jobbet görs i ett stort flerbilsgarage på Gärdet i Stockholm.

Så här gick det till i slutet av 1970- talet, man fick stå i ett flerbilsgarage med dålig utrustning, titta på träkonstruktionen och järnröret till motorlyften, men allt gick bra och motorn kom på plats. Arbetsledaren är Ulf Stenberg och bakom kameran Klas Sjöberg.

Motorcykel tävling

Fotograferad i Karlstad? Fotograf okänd.

Bild publicerad 2010-12-10.

Är det någon som vet mer om bilden? Förresten propert klädd publik.

Modet på 1970- talet

Fotograferad 1973 i Djursholm strax utanför Stockholm.

Bild publicerad 2010-12-10, Klas Sjöberg.

Trendriktigt klädd med utsvängda Gul&Blå jeans till nyputsade Moreschiskor, notera glasögonen. Bilden är tagen sommaren 1973 under en fotopaus. En av bilarna från Årets Hot Rod utställning i Marmorhallarna ska plåtas. En paus i gräset kan aldrig skada, efter lite vila så fortlöper arbetet bra.

Vänstertrafik

Vallhallavägen 129,131 i Stockholm. Fotograferad före den 3 september 1967 då vi fick högertrafik.

Bild publicerad 2010-12-10, Klas Sjöberg.

Det är vinter och solen står lågt, se husväggen. Sveriges Vanligaste bil Volvo Amazon och en Fiat utrustad med extraljus framför grillen. Konditori Eko var ett populärt ställe att besöka.

Ford Anglia 1948

Fotograferad 1973 på Hot Rod Show i Marmorhallarna, Stockholm.

Bild publicerad 2010-12-10, Klas Sjöberg.

Ford Anglia 1948. Mustang 289 V8 och treväxlad låda. Originalramen har boxats för att kunna ta den ökade vikten. Fram har Volvo skivbromsar monterats med MT fälgar. Insidan av karossen har lagts i svart Velvetex och de fyra GT stolarna är klädda i svart konstläder, Motolitoratt och Jaeger instrument kompletterar inredningen. Frittes billack har sprutat mönsterlackeringen. På undersidan har byggaren Göran Boström monterat Trush ljuddämpare. Ägare är Lars Mohlin från Mora. I bakgrunden av bilden skymtar Pickos Super Cola.

Lite extra hästkrafter i Bubblan

Fotograferad 1973 i Djursholm strax utanför Stockholm.

Bild publicerad 2010-12-10, Klas Sjöberg.

VW 1500 1967, så här skulle det se ut under huven på 1970- talet om man var Volkswagen ägare. Vässad motor med ny kamaxel, tvåports Holley förgasare, liten remskiva i aluminium, utanpåliggande oljekylare med oljefilter och ormbo (ljuddämpare) för högre effekt. Karossen har fått en snygg vit striping, som gick att köpa från Comfort Racing på Sveavägen. Tejpen fanns i tre bredder: 1,5mm, 3mm, 6,5mm och varje rulle innehöll 12,8 meter. Den här bilen rörde sig i Stockholmstrafiken under 1970- talets första år.

Ford 1936 Coupé

Fotograferad 1974 på Hot Rod Show i Marmorhallarna i Stockholm.

Bild publicerad 2010-12-10, Klas Sjöberg.

Den bästa utställningsplatsen på Hot Rod Show det här året fick Staffan Runhag med sin fina Ford 1936 Coupé. Året är kanske 1974. Läraren från Enköping hade en god blick för att bygga bilar som väckte mycket beundran och uppskattning. I bakgrunden skymtar Rogers Custom med egen monter.

Undrar vad killen till vänster i bild tittar på? Kan det vara en skylt med info om bilen? Korta jackor ser annars ut att vara på modet det här året.

Alfa Romeo Spider

Fotograferad 1979, Hjorthagen, Stockholm.

Bild publicerad 2011-06-01, Spoca.

- Rosten börjar bli besvärande, året är 1979 och den röda Alfan ska kaross renoveras med hjälp av syrrans kille Tord. Han var duktig på att svetsa i tunn plåt och hade ett garage i Hjorthagen. I bakgrunden Alfa Romeo Alfetta, bilen som fick sitt namn efter racervagnen Alfetta typ 158/159, med vilken Alfa vann de första formel-1 mästerskapen 1950 och 1951.

Några helger var bokade i garaget

Fotograferad 1979, Hjorthagen, Stockholm.

Bild publicerad 2011-06-01, Spoca.

- Den rostiga plåten skärs här bort, Tord i overall med reflexer och skyddsglasögon. En tidigare ägare Anders brukade ofta lämna bilen på gatan med suffletten nedfälld. Regn och oväder var inga problem för honom, men nu var Alfan rostig och några helger och kvällar var bokade i garaget.

Mycket rost och spackel

Fotograferad 1979, Hjorthagen, Stockholm.

Bild publicerad 2011-06-01, Spoca.

- Rost i mängder, någon har varit flitig med Plastic Padding. Var vi än satt vinkelslipen så sjönk den ner i spackel, på vissa ställen upp till 10mm.

vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13

Startsidan | Mer om Bildmuseet |