Spocapedia

Björn Berglöf

Min far, Carl Berglöf, var bilhandlare i Ödeshög och en av de första återförsäljarna i Sverige.

Bilarna hämtades i början i Köpenhamn och kördes på väg upp till Ödeshög. Biltransportbilar var ju inte uppfunna på den tiden. Då kupévärmare var extrautrustning som monterades senare, var transporterna under vintertid en utmaning. Försäljningen av B11:an gick bra och snart blev bilen ett vanligt inslag i Ödeshög med omnejd. Inte minst bland lantbrukarna på Östgötaslätten.

Björn Berglöf

Min far blev tidigt god vän med Raymond Sjöqvist och det var förmodligen han som tände bilsportintresset hos honom. "Svenska Rallyt till Midnattssolen" startade 1950 och min far deltog de tre första åren med Citroën och sedermera med Fiat 1100 och Dyna Panhard. Vad jag minns så körda han med B15-modellen. Det blev även en hel del isbanetävlingar med bilen, som väl i och för sig var lite för stor för ändamålet. Då gick det bättre med Fiat 1100 som han vann många tävlingar med.

Själv har jag blivit bilar trogna med jobb på Saab i Trollhättan mellan 1964 och 2008. Jag började som konstruktör på inredningsavdelningen och svarade för utveckling av bl.a. bilbälten, instrumentpanel, och mittkonsol till Saab 99:an. Instrumentpanelen var jag ansvarig för och jag jobbade då intimt ihop med Björn Envall, som efter några år i Tyskland hade kommit tillbaka till Saab med nya fräscha idéer.

Panelen gjordes i tre delar, där mittdelen var gemensam för vänster- och högerstyrd. Den hängde sedan med ända till Saab 90:s nedläggning. De senaste åren var jag ansvarig för Saab:s motorsportverksamhet med profiler som Per Eklund, Anders Norstedt, Peggen Andersson m.fl.

Se även

Bildmuseet - Motorminnen och fordonen - 12

Svensk motorsport

Denna artikel om Björn Berglöf är bara påbörjad, du kan hjälpa till genom att utöka den. redaktionen@spoca.se

Andra har även läst

BILDMUSEET-SVENSK DRAGRACINGHISTORIA-6

ÅRET ÄR 1968 OCH VI HÄLSAR PÅ KIM EDENBRO

RALLYPANEL TILL VOLVO AMAZON

BARBARA JOHANSSON