Comfort Amazonen

Den vackra Volvo Amazonen byggdes för banracing av bilsportföretaget Comfort Racing. Amazonen blev klar i slutet av banracingsäsongen 1976, Slim Borgudd och Bruno Mårtensson stod bakom skapelsen. Bilen var en 123 GT från 1967. Amazonen var tänkt för SSK- serien och avsikten var att testa och utvärdera företagets produkter. Comfort Racing var på den här tiden ett av de ledande företagen av biltillbehör och trimprylar.

Motorn bestod av ett 2 liters block försett med smidda Mahle kolvar, original vevstakar som var riktade och vägda ihop med kolvarna. Balanserad vevaxel och ett lättat svänghjul. B 30 oljepump och Mocal oljekylare, 19 rader och termostat. Motorfästen av marin typ som var styvare i gummit.

Toppen bearbetad från Volvocupstrimning med hårdare ventilfjädrar och större ventiler, kamaxeln från "ipd" och stötstänger och lyftare från Sig Erson Special. Två stycken Weber 48 DCOE svarade för bränsleförsörjningen via Mangoletsi insugsrör.

Tätstegad växellåda och en Dana-Spicer diff-spärr monterad på bakaxeln, utväxling ändrad till 4,56. Hårdare och lägre fjädrar och krängningshämmare fram och bak för bättre väghållning. Bakaxeln var knäckt i en press för att ge en negativ camber.

Slim Borgudd monterade en vinge som hämtades från en F3:a. Den eliminerar överstyrningsproblemen som uppstod berättar Slim. Grabbarna på Comfort Racing lät dragkroken sitta kvar, till förtret för somliga.

Enligt rykten försvann Amazonen till Holland där den kördes i några tävlingar för att senare skrotas.

Läs mer på www.comfortracing.se

Svensk motorsport

Denna artikel om Comfort Amazonen är bara påbörjad, du kan hjälpa till genom att utöka den. redaktionen@spoca.se

Uppdaterad 2011-12-27

 

Andra har även läst

MOTORMINNEN OCH FORDONEN - 10

GÅLÖBASEN

H. SJÖSTEDTS PLASTBÅTSINDUSTRIER

BILDGÅTAN - FLYGPLANET

Artiklar presenteras av

Idamex