Motorn skar ihop sent på fredagskvällen

Typiskt, mitt i natten skär 3:ans cylinder på Sibyllegatan i Stockholm.

Ja lite otur är det nog att motorn gav upp just den natten, men kompisen Dod har lovat att hjälpa till. Året är 1975 och vi ska byta motor i Folkan, en VW 1200 av årsmodell 1965. Vi har aldrig gjort det här tidigare, men många goda tips har kommit in från kompisar.

En begagnad motor är inköpt, eller snarare en hel bil, vilket skulle trygga reservdels försörjning ett bra tag framöver. Den nya motorn är nu urplockad och ligger i bagageutrymmet i pappas Ford Taunus. Med i köpet var även ett extractorsystem typ ormbo.

Att byta motor i en VW Bubbla skulle enligt alla kompisar vara busenkelt. "Du tar bort den bakre plåten i motorutrymmet, demontera bensin och gasvajer, kopplar den elen. Hissar upp bakändan på bilen och ställer dit två pallbockar. Sen skjuter du in garagedomkraften och hissar upp den mot motorn. Med hjälp av sjuttons ringnyckel skruvar du den 4 bultar som håller motorn fast mot växellådan. Greppa sen avgaspiporna och dra motorn bakåt och slutligen sänker du ner motorn".

Allt gick ju bra

Ja allt gick ju bra den dagen 1975 och efter lite uppsnyggning i bagageutrymmet i Taunusen så märkte pappa inget.

Berättat av Klas 2012-06-20

En annan historia

Har du något kul minne? Skriv ner några rader och skicka det till oss, redaktionen@spoca.se

Andra har även läst

MOTORMINNEN OCH FORDONEN - 10

GÅLÖBASEN

H. SJÖSTEDTS PLASTBÅTSINDUSTRIER

BILDGÅTAN - FLYGPLANET

Artiklar presenteras av

Idamex