Raggarna bara gapade, fy fan vad häftigt

Det här var på den tiden alla bilar var utrustade med 4,5 tum breda stålfälgar.

Året är 1972, Uffe Stenberg och jag sitter på fiket "Smaka bra" på Jungfrugatan och äter var sin varm smörgås. Vi går andra året på Östra Real i Stockholm, ekonomilinjen. Samtalet kommer snabbt in på bilar och vad vi ska göra till helgen. Efter en stund frågar Uffe, dina fälgar borde inte de komma snart?

Vi kastar i oss mackorna och tar bilen några kvarter bort till Hansen Racing på Valhallavägen 176. I butiken möts vi av ett gäng raggare som står och spänner sig, det pratas hej vilt om brudar och häftiga bilar.

Till slut lyckas vi tränga oss fram till disken. Jag frågar, har mina fälgar kommit? En av Calle Hansens söner försvinner in bakom hyllorna, efter en stund kommer han tillbaka med två stycken tio tum breda Ansen Sprint fälgar.

Raggarna bara gapar, de har aldrig sett så breda fälgar tidigare. Fy fan vad häftigt utbrister ledaren. Vilken bil ska det här sitta på? Det måste bergis vara till en Corvette!

Något oroligt i blicken

Nää fälgarna ska sitta på en Folka, en VW 1500 från 1968, som är lite trimmad. Vi lämnar Hansen Racing och några raggare som fått något oroligt i blicken, vad kan man nu klämma på Valianten där bak när Folkagänget har börjat köpa 10 tum breda aluminium fälgar. Se även Bildmuseet - Bilbyggarentusiaster och trender - 1.

Berättat av Klas Sjöberg och Ulf Stenberg 2012-02-02

En annan historia

Har du något kul minne? Skriv ner några rader och skicka det till oss, redaktionen@spoca.se

Andra har även läst

MOTORMINNEN OCH FORDONEN - 10

GÅLÖBASEN

H. SJÖSTEDTS PLASTBÅTSINDUSTRIER

BILDGÅTAN - FLYGPLANET

Artiklar presenteras av

Idamex