Gärdesloppet 2011

2011-07-08 Fotografen Klas Sjöberg har besökt Gärdesloppet tillsammans med Hasse "Comfort Racing" Nyström för att titta på bilar och träffa motorfolk. Färden gick i Hasses Austin Healey 100.

En tidig söndagsmorgon, en vacker Austin Healey 100 kommer i full fart, jag sätter mig i bilen, får en trasa att göra ren rutorna med. Vad är kaos? Ösregn, imma på rutorna, dålig sikt, vindrutetorkare som jobbar för fullt. Men visst är det härligt, så här var det nog på 1960- talet.

Vi lämnar Lidingö, passerar Hjorthagen, jag tittar upp mot Värtaverket och de vackra byggnaderna som ritades av Ferdinand Boberg. På Lidingövägen tar vi vänster och far fram på den kullerstensbelagda Erik Dahlbergsgatan ner mot Valhallavägen. Några kvarter bort ser jag Hansen Racings gamla butik där företaget under några år sålde amerikanska bildelar. Vi svänger höger och kör Oxenstiernsgatan upp förbi Sveriges Radio, ner mot Strandvägen och över Djurgårdsbron fram till restaurang Josefina.

Nu, vill vi äta frukost, från restaurangen hörs smäktande toner från Brunnsoktetten, det låter underbart. Parkeringen fylls snabbt på med vackra veteranbilar, många känner vi igen från tidigare år. Paraplyer och regnkläder åker fram. Nu väntar frukosten, oj, Josefina kan nog bättre än så här. Vill du äta en innehållsrik frukost är det bäst att göra det hemma.

Att åka veteranbil i regn är som ett fysikprov, du måste hålla rutorna rena från imma, kontrollera att vatten inte kommer in i bilen, lyssna på motorn, misständer den. Fundera på varför du inte har köpt nya däck, hur undviker jag vattenplaning, full kontroll och fullt fokus. Du vet aldrig om du klarar det.

Bilarna startas upp, avgasdofterna lägger sig över parkeringen, regnet tilltar. För första gången åker vi i kortege genom Stockholm. Färden går Strandvägen - Hamngatan - Skeppsbron - Tegelbacken - Norr Mälarstrand - Kungsgatan - Valhallavägen - Djurgårdsbrunnsvägen - till Biskopsudden.

Två timmar senare, solen tittar fram. Vi är nu tillbaka på Djurgården, Biskopssudden närmare bestämt. Längs bort hittar vi racer-/sportbilarna, 50 år och äldre som ska kapp köra mot en idealtid på den 2,5 kilometer långa slingan runt Djurgården. Jag vet inte vad det beror på men här pratar alla med varandra, knyter kontakter, diskuterar och delar med sig av sina kunskaper. Ett tips är att du är här tidigt, det finns mycket intressant att lära sig.

Många lägger hjälmen på hyllan, inte Rally Harry, han lägger den på taket till sin fina VW 1200. Bilen är en replika av den VW som Rally Harry vann Midnattssolsrallyt med 1956. Det var det året han döptes till Rally Harry av Aftonbladet.

Den här bilen väcker många nyfikna blickar. Vad är det? Vi pratar med Erik Sundblad som berättar att Erik "Ockelbo" Lundgren göt av Uffe Norinders Ferrari 500 Mondial och sålde ett 50- tal karosser. Det unika med den här bilen är att Ockelbokarossen monterades redan 1954 på ett Volvo P 1900 chassi.

Rally Harry vid sin VW 1200, Lasse och Sibylla till höger.

Text/foto Klas Sjöberg

Andra har även läst

MOTORMINNEN OCH FORDONEN - 10

GÅLÖBASEN

H. SJÖSTEDTS PLASTBÅTSINDUSTRIER

BILDGÅTAN - FLYGPLANET

Artiklar presenteras av

Idamex