Glowing Coupé

En av Sveriges mest kända Hot Rods är Sven Sandbergs unika Ford 32:a

Bilen döptes till Glowing Coupé och vann mängder med priser. Idén att namnge bilar kom från Svens bror Bo "Gamen" Sandberg. Han sa alltid "det låter bättre om kärran heter något".

Bygget av Glowing Coupé kan delas upp i tre etapper och en renovering.

Notera plexiglastaket som kommer från Crown Victoria och har sågats till för att passa in i 32:ans tak. Visste du att förlagan till Glowing Coupé var en liten plastmodell som Sven byggde när han var 13 år gammal?

Etapp 1, prototyp

Det tog 5 år att bygga Glowing Coupé, Sven höll till i en vedbod i Vendelsö, sen fortsatte han i hönshuset i Täby. Karossen kom från Norge och den var mycket rostig. Sven svetsade med en 15 årings tålamod och brorsan Bo "Gamen" Sandberg visade hur man skulle göra. Men karossen var riktigt dålig. Det första som gjordes var att sänka taket (choppa) och knäcka ramen. Sven gjorde en "gooseneck", ramändarna framför motorn kapas och läggs uppepå, nästan kant i kant. Sen boxas ramen vilket gör den lika stark. Nu är ramen sänkt ca: 10 centimeter vilket gav Glowing Coupé sitt unika stuk.

Glowing Coupé i sitt första utförande på Hot Rod Show 1965 i Ostermans Marmorhallar i Stockholm.

Glowing Coupé i Ostermans Marmorhallar, här är ramen svartlackerad. Man kan även se att förstärkningen mitt på vindrutan till plexiglastaket har kommit till.

Etapp 2, besiktningsbrun och fullskärmad

Första besiktningen i Södertälje 1965 gick inte så bra. "Dom dog bara när jag kom in, så det var bara att få igen pengarna och ut i andra änden". Sven byggde då om bilen med skärmar och lackade bilen i en besiktningsfärg, Siera Gold, nästan brun. En ny tid i Jordbro bokades och där tog de faktiskt emot bilen och det blev 19 punkter i besiktningsprotokollet. Dagen efter hade Sven åtgärdat 15 punkter men det var fyra svåra kvar. För mycket pulver, för trångt för ratten, för trångt för fötterna och hoppig på ojämn väg.

Tillbaka till Jordbro, det första Sven säger är, "hästarna kan jag inte göra något åt för det är en Olds motor som sitter i bilen", besiktningsmannen svarar då, "nu har du fått den att gå så bra så jag godkänner bilen". Glowing Coupé godkänns med 150HK i pappren.

Etapp 3, färdig version av Glowing Coupé

Familjen Sandberg på semester i Nice 1969, nu är Glowing Coupé färdig och besiktigad. Sven gillar att skruva och åka med sina bilar, semesterresor till Holland, Monaco och Nice var vanligt på somrarna. Men 1970/71 säljs bilen för att ge utrymme för nya spännande bilbyggen.

Glowing Coupé köps tillbaka och renoveras

Många år senare hittar Sven Glowing Coupé i ett garage i Tyresö, ägaren heter Hottis och Sven är där för att hjälpa honom att bygga till huset. Bilen låg då i molekyler och karossen som var dålig hade Hottis skrotat och slängt. Vilket inte betyder så mycket då Identiteten alltid följer med chassit och Hottis hade köpt en ny femfönsters kaross i glasfiber. Sven köper tillbaka bilen och ett mödosamt och kul arbete börjar med att återställa Glowing Coupé till 1969 års utförande. Taket är nu som tidigare choppat drygt 4 tum.

En hel del arbete med återskapandet av Glowing Coupé hjälpte sonen Joakim Sandberg till med.

Här är alla karossdelarna lackerade. Fälgarna bak består av svarvade originalcentrum från Radar fälgar som sätts på en breddad fälg, som en kapsel i en annan kromfälg. Chassit är exakt som det var när Glowing Coupé byggdes första gången, alla gamla svetsningarna på ramen syns fortfarande. Det var en massa olika kapningar i ramen och delar från andra ramar svetsades dit, så chassiet är mer som ett 46:a chassi.

Sven Sandberg svarar på sista renoveringen år 1993 av Glowing Coupé

Replika eller inte. På detta vill jag bestämt svara att eftersom jag har byggt denna skapelse från början, cirka 1960 - 1967, på den tiden ett hopplock av div. olika chassidelar.

Vid registreringsbesiktningen bestämdes det att den skulle kallas Ford Super de Luxe -46 special med 132 KW motor + automatlåda. När jag köpte tillbaka bilen 1992 och renoverade den till det skick den är idag, så är det fortfarande jag, designern och skaparen av detta fordon som utfört detta. Om det skulle uppstå en eller flera nya bilar liknande min på annat chassi är dessa bilar replikor av min skapelse och min Ford Super de Luxe - 46 special fortfarande Glowing Coupé original.

OBS! Bilens identitet följer alltid med ramen (chassit) som den reg. besiktigades på.

Hälsningar Sven Sandberg

Renoverad och klar

Glowing Coupé renoverad och i ett skick som stämmer med 2000- talets krav på finish och detaljnoggrannhet.

Nya projekt planeras i Svens garage och Glowing Coupé säljs 2009 till Norge.

Se även Spocamuseet, Svensk Hot Rod historia: vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9

Bilder och fakta från Sven och Maud Sandberg. 2013-01-09, uppdaterad 2013-10-04

Andra har även läst

BILDMUSEET-SVENSK DRAGRACINGHISTORIA-6

ÅRET ÄR 1968 OCH VI HÄLSAR PÅ KIM EDENBRO

RALLYPANEL TILL VOLVO AMAZON

BARBARA JOHANSSON

Artiklar presenteras av

Idamex