En Hot Rods historia - 40 års jubileum

Den 17 februari 1973 vann Jan Lanemo första pris på Hot Rod Show med sin fina Ford 1936 Cabriolet. Som alla förstår så var det ingen lätt uppgift att vinna showen.

Det är nu 40 år sedan Ford 36:an vann Hot Rod Show i Marmorhallarna i Stockholm. Det fanns inga funderingar på att ställa ut bilen, berättar Jan, men bröderna Sandbergs från Hot Rod Show hade andra planer, så det fick bli så!

Bild nedan Jan Lanemo 1973, klicka på bilder för större format.

Men allt började redan på 1950- talet då bilen ägdes av Göran Almén i Sollentuna strax utanför Stockholm. Lennart Djurberg som var kompis med Göran berättar att det var Fordar som gällde och gärna trimmade sådana. I trädgården utanför pappa Djurbergs verkstad hade denna Ford blivit kvar. Göran Almén som saknade något att åka i fick köpa bilen för 200 kronor.

Forden var i bra skick, det fanns lite rost på de vanliga ställena. Den var även högerstyrd. Lennart kommer ihåg att grabbarna på Ford kallade bilen för Kanadabilen. Vilket kan stämma, i Kanada körde man på vänster sida, men bytte så småningom till höger sida, för att underlätta gränspasseringar mot USA. Lennart Djurberg minns att det ofta var problem att köpa reservdelar till Forden.

Med Lennart Djurbergs hjälp monterades hydraulbromsar, Scintilla magnet. Edelbrock toppar stämplade BKB 3 vilket står för Bröderna Kasbys tredje uppsättning. Treförgasarinsuget är stämplat BKB 6 med andra ord det sjätte som kom till Sverige. Bakaxelutväxlingen ändrades från 4.11 till 3.78. Bilen byggdes senare om till vänsterstyrning, Göran kände en duktig plåtslagare som anpassade instrumentbrädan till vänsterstyrning.

17 maj 1964 byter Ford 36.an ägare och säljs för 5100 kronor till Lasse Eklund. Bilen var då i ett fint skick och lackerad i en mörkblå nyans, kanske Washington Blue. Lars hottar nu till bilen med ny blå metallicklack, silverflakad sufflett, fotbrädor, torpedvägg och golvmattor kläs i röd badrumsmatta. Dörrsidor och övrig klädsel i svart galon med ribbor. På bilskroten i Skarpnäck hittar Lars nya stolar från en bil som heter Glas.

Lars flyttar nu till Ulricehamn och friar i Forden till sin nuvarande fru Monika. 1965 ställs bilen ut på Hot Rod Show i Marmorhallarna. Enligt Lars kan den även ha varit utställd under Göran Alméns tid? Lars Eklund säljer Forden 20 augusti 1971 till en anställd på sitt företag och fick en Volkswagen Variant i byte.

1970/71 köper Jan Lanemo i Linköping den vackra Ford 36:an för 10000 kronor plus en gammal Mercedes. Bilen är då ett renoveringsobjekt, motorn är helt slut och växellådan låter illa, men Forden går att köra, så Jan kör hem bilen till Linköping och fixar till den för att åka med den ett tag. I samma veva startar Jan Stjärnebergs Bilar och behöver då få loss pengar. Priset på Forden sätts till 13000 kronor men det var ingen som var intresserad, förutom en enda person, bilhandlare Kalle Boll som dyker upp och bjuder 7000 kronor.

Jan bestämmer sig då för att behålla bilen och i september 1972 sätter han igång en renovering. Tar ut motor och växellåda, plockar ner i stort sett det mesta.

Kompisen Roger "Roggan" Johansson (i bild till vänster ovan) svetsar och Jan spacklar, riktar och slipar. Alucrom, den bästa billackeraren i Linköping lackar sen bilen i delar. Motorn renoveras av Malte Månsson och lyfts in i bilen tillsammans med en Lincoln 39:a växellåda. Även Edelbrock topparna, insug, tre Stromberg förgasare och Scintilla magnet som följde med köpet monteras. Kylaren renoveras, 46:a bromsar från en gammal taxi monteras. Mycket jobba läggs ner på bilen, nya lister beställdes och vissa detaljer kromades.

När bilen var klar åkte Jan ner till Lasse Dunå på American Racing för att beställa fina kromfälgar. Lasse föreslår Superiorfälgar, han mätte och slog i böcker för att få rätt dimensioner. Viktigt var att fälgarna skulle gå kant i kant med skärmarna. - Det blev en lyckad bil, jag gjorde den på mitt sätt. Berättar Jan.

Jan hade bilen på sin firma Stjärnebergs Bilar i Linköping, antingen var det Bo "Gamen" Sandberg eller brorsan Sven Sandberg som en dag dyker upp, ryktet gick att det fanns en fin Ford 36:a Cabriolet i Linköping. Jan öppnar garaget och rullar ut bilen. - Oj då, ska du inte vara med på Hot Rod Show med bilen? - Nää det har jag aldrig tänkt på. Men så blev det och den 24 januari kommer Bo ner med kontraktet som skrivs under.

Jan Lanemo med segerpokalen från Hot Rod Show, fotograferad 2013-02-11, till höger avtalet med Hot Rod Show och underskrivet av Jan Lanemo och Bo Sandberg.

Montern på Hot Rod Show 1973 och första pris blev det samt pris för bästa Ford in show. Till höger skymtar Jans Indian motorcykel som även den fick pris. Mer om Hot Rod Show 1973.

Kenneth Wik köper bilen 1997 och här på tur i Torsås i augusti samma år.

Kenneth återställer senare Forden till originalskick så när som på motorn som är en 100 hk sidventils V8. Den lackeras även i originalfärgen Washington Blue. Bilden nedan är tagen 2012 på Stuvenäs Gästgiveri i samband med en liten Fordträff för sidventilare.

Fakta

Fakta och bilder: Jan Lanemo, Ronny Eriksson, Lennart Djurberg, Kenneth Wik, Lars Eklund och Lennart Nilsson.

2013-02-13, uppdaterad 2013-08-08

Taggar

Bildmuseet- Motorminnen och fordonen - 5

Året är 1973 och vi kör in "bubblan" till Hot Rod Show

Andra har även läst

BILDMUSEET-SVENSK DRAGRACINGHISTORIA-6

ÅRET ÄR 1968 OCH VI HÄLSAR PÅ KIM EDENBRO

RALLYPANEL TILL VOLVO AMAZON

BARBARA JOHANSSON

Artiklar presenteras av

Idamex