Jag minns

Min första bil

Våren 1968 gick jag första året på KTH och min två bästa studiekompisar hade båda skaffat sportbil. Torsten som kom från ett välbeställt hem i Ålsten hade fått en fabriksny Triumph Spitfire medan Kjell som kom från ett inte lika välbeställt hem i södra förorterna hade köpt en genomrostig Porsche 356. Mitt studielån räckte inte så långt men jag var mycket nöjd när jag lyckades pruta ned en BMW 700 Sport från 1900 kr till 1200 kr hos en bilhandlare i ett av de många källargaragen i Vasastan. Kanske inte en riktig sportbil i allas ögon, men det hade ju ändå vunnit 12-timmarsloppet på Skarpnäck i början av 60-talet.

Bilen var i en föga upphetsande ljusgrå färg, men det löste sig snart då en Volvo PV tvekade vid uppfarten på Tranebergsbron och jag satt som ett frimärke i hans baklucka. Efter lite plåtjobb så fann jag en lackerare på St Eriksplan som blåste över bilen för 500 kr. Och då valde jag förstås en lite fräckare färg, - senapsgul från Fiat 850 Coupé. Sedan köpte jag ett begagnat Abarth avgassystem med dubbla ljuddämpare och fyra (!) pipor som vållade besiktningspersonalen lite huvudbry. Systemet gick inte att kombinera med värmekamrarna så istället installerades en Webastovärmare som fick gå kontinuerligt på vintern, vilket fungerade bra (för det mesta).

Bilden är tagen vintern 1970 på väg till en isbanekörning i Roslagen med Stockholms Sportvagnsklubb, något som gick att göra på den tiden. Bilen förstås försedd med imruta, dubbdäck och de speciella varningsdekaler som man hade för att varna de bakomvarande bilarna. Och förstås de strömlinjeformade Sebring backspeglarna, troligen inköpta på Comfort Racing.

Olle Odsell minns 1960- talet

Härligt få minnas er alla

Tack för många fina foton och jag minns den hjälp jag fått av Burehed och Sundin (Sportscar) av min Lotus Elan S4 som fungerar fint.

Hans Carlsson minns 1900- talet

Stockar tävling

Hej, trevlig hemsida ni har. Här kommer en bild från en stockcar tävling troligen slutet 50 kanske början på 60- talet. Osäker var, min kompis Svante tror att det är Hallstaviks speedway bana, kanske någon som vet?

Stefan Gunstad minns 1950- talet

När löningen kommit

Jag minns när man andra halvan 70-tal och tidigt 80-tal tog en lördagsstripp till Stockholm när löningen kommit för att shoppa grejor till både gatbil och tävlingsbil. Och så klart lika mycket för att få inspiration och tjata lite med likassinade.

För mig som bodde i Linköping fanns ju Biltema, på hemmaplan, först i källaren på Vistvägen, sedan i nya stora bygget vid norra infarten- Biltema hade ju från början en hel del kul även för oss mer aktiva bildårar. Men med åren blev det ju mindre och mindre av grejor som var intressanta för oss lite mer bilintresserade.

Så redan mitten 70-tal var det nästan tradition att åka upp då och då en lördagmorgon till Huvudstaden för inköp av tävlingsbitar och annat kul, ibland kanske bara fönstershoppande. Första anhalten var alltid ”Janssons Frestelse” i Vagnhärad där en fika och en macka med kall hamburgare var det stående inslaget innan man stannade till i centrala Södertälje hos Håkan Sandin på Trend. Minns inte var gatan hette, Storgatan kanske?

Sedan så blev det visit hos Comfort Racing, som jag minns det på Surbrunnsgatan, men också Sveavägen lite senare. Sedan så var ett besök hos Rolle och Sussi Blom och deras medarbetare Berra Lööw på Ronwill Speedshop obligatoriskt. Skånegatan 83 var och är för mig den mest klassiska adressen hos huvudstadens trimföretag.

Med plånboken tom och bilen full av kul prylar, var det bara att avrunda dagen med en pizza på någon av stadens många hak, innan hemfärden anträddes med lördagkvällens aktiviteter i sikte. Ibland till garaget, ivrig att montera dagens inköp. Ibland för att hinna hem till det lokala nöjeslivets glam och galej. Härliga minnen.

Bosse Lindman minns 1900- talet

"Hans tjejer var väldigt snygga"

Han bodde något år (?) på Pilgatan 13 på Kungsholmen i Stockholm. Själv bodde jag i 11:an. Picko Troberg var sex år äldre än jag. Jag minns att han parkerade så snabbt. Motorn hade ofta inte hunnit stanna när han låste bilen och sprang iväg. Jag minns också att vi grabbar tyckte att hans tjejer var väldigt snygga.

Hans Mohlin minns 1900- talet

Vad minns du från 1900- talet?

"Jag minns" är Spocas minnesinsamling som vi startade 2012. Med korta berättelser skapar vi en bild av 1900- talet. Nu söker vi även sådant som ligger utanför motorsporten. Skicka ditt minne till redaktionen@spoca.se eller Spoca AB, Box 1058, 181 21 Lidingö.

Bilsemester till England

Bilden är från mitten av 1960- talet. Familjen är på bilsemester. Resans mål är England. Far och tillika chaufför sitter på stenmuren och puffar på sin pipa. Bilen är en ny Ford Taunus 17M, vit med röd klädsel.

Spoca minns 1900- talet

Min Pappa Jerka var kartläsare

Min pappa Eric Jerka Pettersson var kartläsare till Berndt Jansson mellan åren 1959-1966 och de körde VW, Porsche och de sista 2 åren Renault. Dom vann 2 SM titlar och ett Midnattssolsrally samt ett nordiskt mästerskap i rally med VW och Porsche. Under åren 1954-1958 var Jerka kartläsare åt C-G Hammarlund och de vann 2 SM titlar i Tillförlitlighet som det hette på den tiden och Midnattssolsrallyt vann dom 1954 med en Porsche. Vid Sörmlandsrundan 1956 hamnade en viss Erik Karlsson i ett dike och på taket. Han blev snabbt döpt av C-G och Jerka till " Karlsson på Taket".

Jan Roden minns 1900- talet

Min far fixade jobbet

Ingvar Bergengren, Bergengrens

Läste artikel angående Bergengrens, spännande har ett förflutet där mellan åren 1956 till 1964/65, sedan blev det Scanauto till 1975 för min del. Jag anställdes 1956 av just Bergman som nämns. Jag tror hans förnamn var Curt? Jag började i verkstaden på Ynglingagatan år 1956 vidare till Bromma och till verkstaden Upplandsgatan, slut för FORD för min del 1965 när Osterman tog över, stannade kvar i Scanauto BMC till 1975."ORSAKEN" att det blev Ford var min far som arbetade hos Bergengrens och "fixade" jobb där.

Hans Enberg minns 1900- talet

Pepita tejp

Det var väl Elmhorn-Troberg Racingservice på Sankt Paulsgatan som Leuvens köpte upp. Stod i kö där som liten ca 1960 för att köpa pepita tejp som var så populär då, alla hundkojor skulle ju ha ett band av den runt midjan. Jag kan ha varit ca 9-10 år då.

Göran Kölborn minns 1900- talet

Comfort Amazonen

Apropå Comfort Amazonen så var det ingen 123 GT utan Berra Tingmans gamla blyertsgrå suramazon på 75 hk som fick bli racerbil om jag inte minns fel.

Sebastian Zeb Wrethagen minns 1900- talet

A 35 pickupp

Körde A 35 pickupen på bilden. Blev klar 4 på morgonen innan start så det blev racing på landsvägen för att komma i tid till besiktning. 45 mil dit. Bilen var en orginalpickup ägd av Gunder Hägg som jag köpte för 200 kr ytterligare 200 i böter på väg hem. Kapade ur botten satte den på ett avkortat avsmalnat Cheva 56 chassi Ford 9 tummare bakaxel Amazonframvagn Dodge 318 polismotor. Min bror fick bilen när han fyllde 21, han registrerade den 1982 som nr 12 amatörbyggt fordon, har sedan dess varit registrerat o bes är nu skattebefriad. Bifogat som den ser ut idag med 331Chevamotor.

Calle minns 1900- talet

Jag minns Sylvia Österberg

Jag var utanför Östersund på Grytans skjutfält för att kolla Jämt rallyt. Jag stod o kollade in de stora grabbarna och såg längre ned i programmet att snart skulle det komma en tjej i en R8 Gordini. Jag tänkte att då får jag en välbehövlig paus efter grabbarnas hissnande framfart på de torra vägarna denna sköna sommardag.

Men det skulle inte bli någon paus, tvärtom. Ett underbart vrål hördes borta i skogen och så kom Sylvia Österberg med en väl så hög fart som de manliga konkurrenterna. En lång backe utför avslutades med en smal bro och samtidigt svängde vägen till höger. Jag såg en liten kvinna i bilen med en stor hjälm. Sylvia ställe upp “Råttan” med en rejäl bred sladd före bron och jag var säkert inte den ende som tänkte att hon klarar inte broräcket. När dammet lagt sig och det mesta av sanden avlägsnats ur ögonvrån var hon på väg ur synhåll. Bilen och broräcket var hela och en spontan applåd bröt ut! Sylvia en skarp chaufför i en toppbil!

Vid ett annat tillfälle kom Sputnik Källström även han i den blåa Renaulten på rally i Östersund. På det militära övningsområdet I5, fanns det många vägar som lämpade sig utmärkt för rally. Han hasade med framhjulen i lös gruset i en skarp vänsterböj men bakhjulen snurrade desto mera. Harry Källström var ju bilskollärare från Södertälje och bildade även “skola” i rally med sin västerbromsteknik.

Jag tror att Renault stallet hade särskilt ljudliga bilar. Bernth Jansson stod och tankade sin kärra vid en BP mack på Rådhusgatan i Östersund. När han var klar och skulle åka iväg skallrade fönstren i en gammal kåk intill. Var det månne tre tums rör där bak som orsakade detta fina rallyrys? Jag hade en kompis på Frösön Kurt Lundström som var en glad rallyamatör, och en fin Renault hade även han. Vid tillfälle åkte jag med honom över Frösöbron, och på den tiden var 100 km/tim en avsevärd fart ( obs fartgräns 50!!) och dessutom på tvåans växel. Bron följde på den tiden nära vattenlinjen och med de häftiga ljudet blev det en dov knall mot vattnet. Frösöborna var dock vana vid buller från sjön eftersom “Spökis” Andersson körde sitt turistflyg över Storsjö bygderna och startade och landade på Storsjön! Jaja några axplock kring den fina rallybilen Renault R8 Gordini.

Stig Andersson minns 1900- talet

Bildmuseet

Titta gärna in i Spoca | Bildmuseet där finns 1000 bilder att njuta av. Du kan även bidra med mer fakta och fler bilder till museet.

Andra har även läst

BILDMUSEET-SVENSK DRAGRACINGHISTORIA-6

ÅRET ÄR 1968 OCH VI HÄLSAR PÅ KIM EDENBRO

RALLYPANEL TILL VOLVO AMAZON

BARBARA JOHANSSON

Artiklar presenteras av

Idamex