Kromning

Finns det något vackrare än nyförkromade föremål.

Det är inte så många företag som arbetar med kromning och som dessutom vänder sig till veteran- och entusiasthobbyn.

Förkromning är en arbetskrävande process som kräver stora slipmaskiner och en stor portion noggrannhet och tålamod. Ibland behövs riktning och svetsning av delarna.

Hur går det till

Arbetet börjar med avfettning, sedan avkromning, blästring, slipning, riktning och lagning. Två vändor koppar med slipning, cyanidkoppar plus nickel i 40 minuter och sedan ner i krombadet.

Köpa nytt eller kroma om?

Ur ett historiskt perspektiv är det viktigt att bibehålla fordonet så intakt som möjligt, dessutom är ibland kromet på nyinköpta delar av sämre kvalitet. Se även Kromning/Polering/Blästring

Att tänka på

Hitta ett bra ytbehandlingsföretag, fråga efter referenser på kromning och var ute i god tid.

Miljön

I Sverige är det fortfarande tillåtet med 6- värdigt krom, en del använder 3- värdigt krom. Högre tal är giftigare men ger bättre lyster och glans.

Andra har även läst

MOTORMINNEN OCH FORDONEN - 10

GÅLÖBASEN

H. SJÖSTEDTS PLASTBÅTSINDUSTRIER

BILDGÅTAN - FLYGPLANET

Artiklar presenteras av

Idamex