Artiklar

Här pågår ett skapande i plåt och stål

Martin Lundqvist delar ett garage i Stockholm med sina två bröder Håkan och Tomas samt en gammal klasskompis som också heter Håkan. Jag tittade in en måndagkväll nyligen och möttes av en drömmiljö för alla motorentusiaster. Det första jag tänkte på är konst, här pågår ett skapande i plåt och stål. Ingenting lämnas åt slumpen eller som Håkan Lundqvist beskrev det "tiden är inte viktig, grabbarna kan kassera en detalj som dom har jobbat med en hel dag och börja om från början".

Det andra var nog den kritiska blicken. Vid varje förändring på bilen så tar man fem steg tillbaka och granskar helheten, ser det bra ut? eller? Jag kommer så väl ihåg det här från vårt bygge av "Rikets mest bredaxlade Bubbla".

Från vänster i bild, Håkan, Tomas Lundqvist, Håkan Lundqvist och Martin Lundqvist.

Martin körde tidigare racerbil en Funnycar men tröttnade och sålde allt och köpte 32- an som är en Ford 5W coupe från 1932. Kul var att när vi hälsade på i garaget så mötte vi Mats Höglund från Ekens Gassers, vi har aldrig träffats men vi kände igen varandras röster. Det visade sig att vi i vintras pratat om ett Swap Meet i telefon, ja Stockholm är ibland bra litet. 

Håkan Lundqvist har den vita pickupen en F1 från 1951. Corvette C4 axlar och ZZ4 GM Goodwrench motor och TH 700 låda.

Tomas har plockat hem en F100 Panel Truck från Mexiko. Ramen är nybyggd och framvagn, bakvagn och motor är från Corvette.

Håkan äger A- Forden som är en Tudor från 1928. Håkan köpte bilen 1996 och körde med den några år för att därefter plocka isär den.

2009-03-30

Andra har även läst

BILDMUSEET-SVENSK DRAGRACINGHISTORIA-6

ÅRET ÄR 1968 OCH VI HÄLSAR PÅ KIM EDENBRO

RALLYPANEL TILL VOLVO AMAZON

BARBARA JOHANSSON

Artiklar presenteras av

Idamex