Vi hade övertaget

Vad har du gjort med den här då, har du satt på dragkrok? Nä jag har bytt motor. Bytt motor, det går inte!

Året är 1978 och jag lyckades lura genom min bil i besiktningen. Det skulle egentligen inte gå. Men en 307 V8 motor som var byggd 1973 hade 115 hk och en hundra hästar Ford 49:a fick man höja 10% på sportmodellens grundeffekt och då blev det 110 hk. Då kunde dom tänka sig att bjuda på 5 hk.

Men det var ingen 307:a det var en 400:a, det var bara att slå om koden. Jag satte in den där motorn, den gick så in i helvete, det var bakaxelutväxling på 3,78 så den varvade mycket, gick fruktansvärt bra. Så skulle jag besiktiga bilen, jag hade ställt ner gasen, så den inte gav full gas.

Ute i Haninge var det en liten gubbe som haltade. "Vad har du gjort med den här då, har du satt på dragkrok?" Nä jag har bytt motor. "Bytt motor, det går inte!" Jorå och in där. Dom körde med den och jag hade intyg från GM och chassihandboken som visade hur ramen såg ut, den var ju krallig. "Nä det går inte, du får inte göra det här, du måste ha intyg från Ford eller TSV."

Det tog tre månader

Jaha, det var bara att slå på sig värsta kostymen, åka upp till TSV (Trafiksäkerhetsverket). Visa upp allting, intyg, chassiboken och hur ramen såg ut. "Ja hm, kanske hm."

Det tog tre månader för att få intyget. Sen åkte jag ut och besiktigade Forden med 115 HK, men det var 285 hk och det märkte dom aldrig. Sen var det flera som besiktigade på samma intyg, det var en klassiker. Det går inte idag för nu är dom lika insatta, då var det gubbar och vi hade övertaget.

Berättat av Olle Thorslund 2012-03-01

En annan historia

Har du något kul minne? Skriv ner några rader och skicka det till oss, redaktionen@spoca.se

Andra har även läst

MOTORMINNEN OCH FORDONEN - 10

GÅLÖBASEN

H. SJÖSTEDTS PLASTBÅTSINDUSTRIER

BILDGÅTAN - FLYGPLANET

Artiklar presenteras av

Idamex