Flykten 1949

Vi lämnade vårt hus och alla tillhörigheter och begav oss till tyska nordkusten, blev upplockade av två unga seglare efter att vi hade simmat ut i havet. Destinationen var Sverige.

Bilden visar min fars DKW vid ankomsten till Warnemünde i Östtyskland varifrån vi skulle fly. Min bror Axel 14 sitter på motorhuven. I bilen min mor Grete 42, bredvid henne jag själv Michael 11 och längst till höger min far Hermann 61. Bilen lämnades kvar liksom huset i Leuna där vi bodde. Allt beslagtogs naturligtvis av ryssarna som ockuperat Tyskland efter kriget.

Flykten till Sverige gjordes i en 6 m segelbåt och det var ett under att vi överlevde. Rysk kustbevakning avsåg att döda oss men avstod eftersom de visste att en storm nalkades som vi inte skulle klara.

Innan min far fick nöja sig med denna enkla DKW hade han alltid vackra häftiga bilar såsom 1938 Adler Autobahnwagen och 1936 Audi Cabriolet. Dessa bilar bombades dock sönder.

Ett märkligt sammanträffande

I mitt arbete utomlands mötte jag en trevlig engelsman som visade mig en jättelik 12 cylindrig Merlin motor härrörande från ett Spitfire jaktflygplan från 2:a världskriget. Han berättade för mig att han var aktiv i kriget som 18 åring såsom bombfällare över Tyskland. Jag berättade för honom hur jag blev bombad men överlevde varpå han frågade var jag bodde då och vi fann att han verkligen hade försökt döda mig. Så säger han: Michael, vilken fantastisk lycka att du fortfarande lever. Låt oss ta en öl och fira det och tala mer om det. Vilket vi gjorde.

Berättat av Michael Henze 2012-03-22

En annan historia

Har du något kul/intressant minne? Skriv ner några rader och skicka det till oss, redaktionen@spoca.se

Andra har även läst

BILDMUSEET-SVENSK DRAGRACINGHISTORIA-6

ÅRET ÄR 1968 OCH VI HÄLSAR PÅ KIM EDENBRO

RALLYPANEL TILL VOLVO AMAZON

BARBARA JOHANSSON

Artiklar presenteras av

Idamex