Racing

Nordisk Specialvagn

Nordiska specialvagnsklassen var i stort sett en bristföreteelse. Efter kriget var det svårt för svenska förare att skaffa sig riktiga racervagnar. Lösningen var att bygga egna vagnar oftast blev det Ford med sidventilsmaskiner. V8:an var från början på 100 hk och efter trimning levererade de uppemot 200 hk. Trimningsdelarna kom från USA, insug och Arduns toppar.

Uppskattningsvis byggdes det 30-40 specialare, men redan från början var det bråk kring dessa vagnar. I vilken klass skulle de köra, ibland gick de som sportbilar och ibland som racerbilar. Tävlingarna var många, de deltog i backtävlingar, travbanor och Gelleråsen.

De första specialarna byggdes 1946 och så sent som 1954 kunde de vinna mot Ferrari och Maserati.

Ford V8 Spl

Denna vagn byggdes 1950 av verkmästare Sven Björklund från Åshammar och mekanikern Olle Olsson i Järbo karosseriverkstad. bilen visades upp på Gävlemässan under midsommarhelgen.

Chassinummer 99A-1250207 och registrerad 1950-08-04 registreringsnummer X15158. Bilen fick ett fast tävlingsnummer 92 av SVEMO som 1951 ändrades till nummer 57.

Tävlingar 1950

Sven Björklund tävlade 08-01 i två lopp på Gävle travbana och kom trea båda gångerna. Slagen av Ockelbo och Jönsson i NS, i finalloppet var Eiler Svensson först.

Tävlingar 1951

Sven Björklund tävlar 02-25 i Bergsåker Sundsvall och blir trea, 03-04 Varpen Bollnäs, 03-18 Storsjön Östersund blir fyra, 03-26 Storfjärden Hudiksvall och 08-05 Gävle travbana och blir trea, eventuellt var det Erik Björklund som körde på Gävle travbana.

Tävlingar 1952

Sven Björklund tävlar 02-03 Kalholmsfjärden Gävle resultat fyra, 02-10 Kyrksjön Ljusdal, 03-02 Bergsåker Sundsvall resultat tvåa, 03-02 Bergsåker finallopp resultat trea, 03-09 Varpen Bollnäs resultat femma. I april annonserar Sven Björklund ut bilen fullt utrustad för is och jordbana, med eller utan Ardun-toppar.

Tävlingar 1953

Gustav Eriksson tävlar 01-11 Örabergsd Grängesberg. Ny ägare Evald Hagström tävlar 08-16 Gävle travbana resultat trea, 09-05 Stadsbacken Sundsvall resultat trea, 09-13 Skarpnäck resultat trea. Nordiska Specialvagnsklassen upphör och Forden byggs om till sportvagn, den utrustas med skärmar, lyktor och ljuddämpare.

Efter några varv i Bonniers Ferrari i seriesportheatet ställde Kvarnström upp till start i Le Mans-starten i badbyxor, skjorta och hjälm

Tävlingar 1954

Evald Hagström tävlar 02-07 Norsjö Skellefteå resultat etta. Bilen säljs nu till John Kvarnström i samband med en fastighetsaffär. John Kvarnström tävlar 02-28 Freden Västerås resultat tvåa, 03-07 Varpen Bollnäs resultat tvåa, 05-07 Djurgårdsloppet resultat tvåa, 05-16 Röforsbacken resultat etta, slog Steners Ferrari Mondial. 05-23 Hedemora som var ett internationellt sportvagnslopp med Le Mans start, 05-27 Scaniadagen Skarpnäck resultat etta, 09-05 Skarpnäck bröt tävlingen, 10-03 Kanonloppet Karlskoga bröt tävlingen, Gunnar Bengtsson snurrade av och drog med sig Kvarnström.

Tävlingar 1955

John Kvarnström tävlar 01-30 Lommaren Norrtälje resultat sexa, 02-06 Haggen Ludvika resultat etta, 02-20 Freden Västerås bröt tävlingen, 02-27 Varpan Falun, 03-06 Varpen Bollnäs, 03-13 Falköping kom inte? 05-08 Djurgårdsloppet, 08-14 Kanonloppet Karlskoga bröt tävlingen, 09-04 Skarpnäck.

John Kvarnström köper Persbergarns Ferrari Monza och bilen ingår i affären för att sedan hamna hos Gustav Nobelius. Gustav Nobelius annonserar ut bilen i mars 1956 och den köps av Lars Gorgén. Bilen registreras 1957-08-12 och figurerar i Stockholms Hot Rod kretsar.

Tävlingar 1958

Lars Gorgén tävlar på Skarpnäck resultat trea.

Ägare idag till denna underbara vagn är Ronny Eriksson, bilen hittades i ett skjul på Lidingö strax utanför Stockholm.

Ett litet mysterium är att bilen fick ett fast tävlingsnummer av SVEMO #92 som ändrades till #57 1951. I en del tävlingar hade man egen numrering, men Björklund körde några tävlingar med nummer 50, vilket egentligen borde tillhöra en annan bil. Denna bil hade dock lämnat tävlingsbanorna 1949.

Källa: Ronny Eriksson/Tomas Karlsson Alingsås.

Svensk motorsport

Denna artikel om Nordiska specialvagnsklassen är bara påbörjad, du kan hjälpa till genom att utöka den. redaktionen@spoca.se

Uppdaterad 2011-11-10

Andra har även läst

BILDMUSEET-SVENSK DRAGRACINGHISTORIA-6

ÅRET ÄR 1968 OCH VI HÄLSAR PÅ KIM EDENBRO

RALLYPANEL TILL VOLVO AMAZON

BARBARA JOHANSSON

Artiklar presenteras av

Idamex