Artiklar

Porschen som försvann till Holland

I början av 1980 talet hotades Porsche 911 av nedläggning, Porsche tyckte att det kunde vara nog med tillverkningen av luftkylda svansmotorbilar. Man hade ju satsat på nya modeller som 944 och 928. Det tråkiga var bara att försäljningen gick så där, entusiasterna ville ha den äkta varan 911. Porsche fick då en ny VD, amerikanen Peter Schutz, som hade fattat magin kring gammelbilen, i stället för nedläggning satsade han på utveckling. Först ut var 911 SC Cabriolet.  

1982 tog V.A.G in de två första cabbarna i Sverige, de skulle användas som demo- och PR- bilar för den nya modellen. Båda bilarna var vita, enda skillnaden var färgen på läderklädseln svart och vinröd. Den här bilen var utrustad med vinröd klädsel och testades även av Automobil och Teknikens Värld.

Teknikens Värld skrev 1983- Jubel bland alla fanns: gamla 911:an lever vidare och kommer i nya modeller. Först ut på plan är en solskensbil för 226.600 kronor, en riktig cabriolet med garanterat bra vindrufs i håret - den gör 235. Inte lika praktisk och säker som targa- modellen, men vilken fröjd för ögat!

Lite fakta: Motor 6-cyl luftkyld boxermotor med en överliggande kamaxel per cylinderrad. Åttalagrad vevaxel, torrsumpsmörjning. Bosch K-Jetronic bränsleinsprutning. Kompression 9,8. Borrning/slag 95/70mm. Cyl. vol 2994 cm3. Max effekt 204hk vid 5900 r/min. Max vridmoment 27,0 kpm (267Nm) vid 4300 r/min.

Många undrar nog vad torrsumpssmörjning är? Varför det är så bra? Torrsumpssmörjning innebär att motoroljan förvaras i en tank skild från motorn och sänds ut till smörjställena under tryck. En oljekylare som monteras under tex. höger framskärm kyler oljan.

Kraftöverföring 5- växlad manuell (det var inte den bästa lådan Porsche har haft). Bromsar ventilerade skivor. Prestanda 0-100 km/tim 6,8 sekunder, toppfart 235 km/tim. Nypris 1982/83 var 226.000 kronor, denna bil var extrautrustad till ett värde av 17.000 kronor: stereokassettradio med högtalare och avstörning, smidda 16-tums fälgar med Pirelli P7- däck, kraftigare batteri, hjulbultlås, elantenn och dimljus.

Vad hände då med Porschen efter demo- och PR- turen i Sverige? Bilen hade då gått 2300 mil och fanns till salu på V.A.G Lindhagensplan. I februari 1983 såldes bilen av Per-Anders Ygberg, som var en legendarisk Porsche försäljare i Stockholm för 202.000 kronor till en ny lycklig Porsche ägare. Under 90- talet såldes den vidare till Holland och försvann därmed från Sverige.

Andra har även läst

BILDMUSEET-SVENSK DRAGRACINGHISTORIA-6

ÅRET ÄR 1968 OCH VI HÄLSAR PÅ KIM EDENBRO

RALLYPANEL TILL VOLVO AMAZON

BARBARA JOHANSSON

Artiklar presenteras av

Idamex