Blästrat och lackerat

Fälgarna till vår Mini har kommit från blästring och lack, det blev riktigt bra. Kul är att Dunlop loggan kom fram under alla färglagren. Nya däck är på ingång så snart sitter hjulen på plats.

Lacken ska poleras innan vintern gör sitt intrång. Sen har vi klädseln. Det ser ut som en katt har löpt amok inne i bilen.

Reverse rims

Those wheels were never a standard fitment. But they were available by aftermarked dealers. And by Leyland ST. Wheels sold by Leyland ST are not stamped 'LP918', but 'AHT182' (Leyland ST part n° C-AHT182). 2016-10-06

Reverse rims

Vi ska inte utge oss för att vara några experter inom området, men reverse rims är fälgar där centrum sitter längre in i fälgen. T.ex. vår mini 1000 med trumbromsar runt om, där avståndet från trumman ut till skärmkanten är större än motsvarande Mini Cooper S som har skivbromsar. Där fins det mindre plats för breddning utåt.

Beträffande den lilla skönheten (Mini 1000) som är en originalbil i riktigt bra skick men kanske lite patinerad så har vi bestämt oss för att återställa den till forna glansdagars skick. Fälgarna däremot ser inte för kul ut, rostiga och fula. Antingen kan vi blästra och lackera, eller köpa nya aluminiumfälgar från England, eller försöka hitta något bredare stålfälgar från tiden. Vi slängde ut en förfrågan.

Osedvanligt snabbt fick vi svar från en av våra vänner. Han satt på fyra stycken 4,5 tum breda reverse rims som skulle passa vår koja. Ett snabbt svar och fälgarna var hemma redan nästa dag. Historien är den att tre stycken har suttit på en Mini Ladykoja som troligtvis var preppad av Björn Annerstedt på Fyrtaktsservice i Högdalen. Den fjärde fälgen kommer från Johnny Lundberger som tävlade mycket med Hundkojor under 1960- talet.

Reverse rims

Fyra stycken reverse rims till Spocas mini 1000

Våra fälgar på bänken ligger med utsidan uppåt, Du ser här att breddningen ligger mest utåt och enligt uppgift ska däcken klara skärmkanten. Nu väntar några lager silverfärg och sedan montering av 145x10 däck.

Många av er vet säkert att vi gillar både original och ombyggda fordon, och då gärna med en historisk anknytning. Så du förstår nog att vi tände till när dessa fälgar dök upp.

Klas Sjöberg 2016-06-02

Andra har även läst

BILDMUSEET-SVENSK DRAGRACINGHISTORIA-6

ÅRET ÄR 1968 OCH VI HÄLSAR PÅ KIM EDENBRO

RALLYPANEL TILL VOLVO AMAZON

BARBARA JOHANSSON

Artiklar presenteras av

Idamex