Det där kan väl inte vara original!

Olle Lecksell

Historien är att jag med hustruns Fiat 501 från 1924 skulle köra en delegation från Trafikutskottet, politiker och aktörer från Svensk Bilprovning. Vi skulle köra dem under MHRF:s paraply där vi utgick från Tekniska museet.

Man vill vara ute i god tid, så en vecka innan backar jag ut bilen för att åka och tanka den och samtidigt kolla att allt är sjyst. Jag stänger och låser garageportarna, hoppar in i bilen för att starta den igen. Då låser sig motorn och det visar sig att den inte vill gå runt. Vad gör jag nu?

Bilen pallas upp och jag konstaterar att det är startmotorn som har fastnat och den går inte att ta den. Jag försöker då plocka den bakaxeln för att få den växellådan. Men det gick inte heller, så då fick jag ta ut motorn. Det visar sig då att bendixen på startmotorn är trasig och att svänghjulet är skadat och slitet. Svänghjulet har ingen lös startkrans så hela svänghjulet måste bytas. Även aluminiumtråget som startmotorn sitter i är skadat.

Jag åker till Eskilstuna och köper av en kompis ett nytt tråg och ett fräscht svänghjul. Tillbaka hemma monteras tråg och svänghjul, motorn lyfts tillbaka, bakaxel och växellåda monteras.

Vid tretiden på natten blir jag färdig med bilen, jag får några timmars sömn och åker in till Tekniska museet. När jag kommer fram vill alla naturligtvis titta på motorn. Jag öppnar huven och då visar det sig att en av skruvarna som håller huven är en stjärnskruv.

Olle Lecksell

En av gubbarna går fram och säger - Det där kan väl inte vara original! Det var tur att jag kunde behärska mig, för efter allt mekande för att rädda situationen behövdes inte mycket för att gnistan skulle tända.

Berättat av Olle Leksell 2015-06-16

Bilder från Gärdesloppet 2015-05-31

Andra har även läst

BILDMUSEET-SVENSK DRAGRACINGHISTORIA-6

ÅRET ÄR 1968 OCH VI HÄLSAR PÅ KIM EDENBRO

RALLYPANEL TILL VOLVO AMAZON

BARBARA JOHANSSON

Artiklar presenteras av

Idamex