Stockcar historik

Kanske var det den 12 juni 1955 som den första Stockcar tävlingen kördes på land i Sverige. Platsen var Södra Motorstadion i Handen strax utanför Stockholm. Intresset var stort, enormt många åskådare och bra prispengar gjorde tävlingen till en fullträff. Reglerna var enkla, ett antal skrotbilar, en smal rundbana och sedan gällde det att överleva ända in till mållinjen och samtidigt knuffa och krocka bort så många bilar som möjligt.

Bilarna måste vara minst tio år gamla, inte tyngre än två ton. Dom var stora och tunga för att tåla mycket stryk och inte välta omkull alltför lätt. För att klara alla smällar så monterades kraftiga järnbalkar i fronten och även inne i bilen förstärktes det med järnrör, dörrar svetsades igen eller surrades med kedjor och allt onödigt plockades den som klädsel och glasrutor. Bensintanken ersattes med en mindre tank (motorcykeltank) som monterades inne i bilen då man endast fick ha så mycket bensin i bilen som gick åt under ett heat. Föraren skulle vara fastspänd med bälte och förses med hjälm.

Det var flera heat under en tävlingsdag och varje tävling avslutades med ett rövarheat där alla som kunde fick vara med. Det fanns djärva förare som: "Henry Bråttom" från Enskede, Lars "Bunk" Svennberg från Norrköping och Arne "Vargfar" Bergström från Stockcar förbundet. En annan drivande person på Stockcar förbundet var Charles "Pompe" Ringblom. Det spåddes en lysande framtid för sporten. Stockcar bilarna skulle även ha ett namn som tex: Morfar Jinko eller Hjärter 4. Till och från tävlingarna kördes Stockcar bilarna på lastbilsflak och veckorna gick åt till att få bilarna att fungera igen.

Stockcar

Under de här åren 1955 - 1960 tror man att minst 2000 bilar skrotades, men det var andra tider, bilarna hade inget värde då, annat är det idag. Se även: Bildmuseet - Bilbyggarentusiaster och trender - 12 . Med tiden mattades intresset av för Stockcar tävlingar och tävlingarna betraktades med ett stort mått av misstänksamhet och ogillande. Tävlingarna bröt ned trafikmoralen, menade motståndarna och över hela den folkliga verksamheten vilade en grumlig känsla av laglöshet.

Man kunde under söndagen den 20 november 1955 på Östermalms Idrottsplats läsa i programmet:

- Ärade publik! När M S Stock-Carsektionen i dag för andra gången hälsar er hjärtligt välkomna till Stock Car här på Östermalms Idrottsplats är det vår förhoppning att ni ska trivas och roa er på nytt åt denna tävlingsform

Redan dagarna efter vår premiärtävling kom förfrågningarna om när nästa tävling skulle gå av stapeln, vi hade givetvis inte drömt om detta enorma intresse, och när nu Idrottsstyrelsen välvilligt upplåtit Östermalms Idrottsplats på nytt, så är vi enbart glada att kunna tillmötesgå allmänhetens önskan.

Genom tillmötesgående från Polismyndigheterna och Idrottsstyrelsen har vi i dag fått väsentligt utökade publikplatser, varför vi hoppas att inte någon skall behöva vända när han kommer till spärren.

Stock-Car har på otroligt kort tid svingat upp till topplacering i publikgunst här i vårt land. Vi hoppas därför att ni i dag kommer att stortrivas med de "tuffa killarnas" sätt ratta sina "skrotbilar", som dock under motorhuvarna har topptrimmade motorer. Så fart och spänning kommer ni helt säkert ej att sakna, samtidigt som ni mer än en gång får anledning dra på smilbandet.

Men Stock Car är en hård tävlingsform, som körs under de mest rigorösa säkerhetsbestämmelser till skydd för såväl förare som publik. För att eliminera alla risker ber vi därför på förhand, att ni helt ställer er funktionärerna till efterrättelse och inte beträder avspärrat område.

MOTORSÄLSKAPETS STOCKCARSEKTION

Stockcar

1972 åkte bilbyggaren Olle Thorslund många gånger till Österbybruk och tittade på en Ford 1936 tre fönsters Coupé, det var en gammal Stockcar racer. Snacket gick att "den är nog inte så dålig". Men det blev tyvärr inget köp den gången. Se även: Bildmuseet - Bilbyggarentusiaster och trender -6

Spoca 2013-10-10

Enligt den avsomnade motortidningen Racing, så kan man läsa att den första Stockcar tävlingen gick på Osbysjön i Skåne den 27 februari 1955, på en sandad 300 meters oval. Sedan följde tävlingar i Nässjö, Hindås och Hudiksvall. Källa Tomas Karlsson 2013-12-05

Taggar: Bildmuseet - Bilbyggarentusiaster och trender - 12 | Bildmuseet - Bilbyggarentusiaster och trender -6

Andra har även läst

MOTORMINNEN OCH FORDONEN - 10

GÅLÖBASEN

H. SJÖSTEDTS PLASTBÅTSINDUSTRIER

BILDGÅTAN - FLYGPLANET

Artiklar presenteras av

Idamex