Spocapedia

Tina Thörner

Framgångsrik svensk kartläsare inom rally.

Tina Thörner har varit engagerad inom motorsporten sedan 1984 och inledde sin karriär som kartläsare 1990. Hon har navigerat åt ett stort antal internationellt kända förare som till exempel; Colin McRae, Jutta Kleinschmidt, Kenneth Eriksson och Ari Vatanen. 2008 blev Tina historisk i mellanöstern genom att tävla tillsammans med Nasser Saleh Al-Attiyha. Hon har vunnit flera världscupsegrar i Rally-Raid med bland annat Guerlain Chicherit och Nasser Saleh Al-Attiyha. Tina har dessutom bland annat vunnit tre Dam-VM-titlar och två andraplatser i Grupp N i rally-VM. Till de främsta meriterna räknas även en andra och en tredje plats i det berömda Dakar-rallyt samt andra plats i Svenska Rallyt.

Hur blir man kartläsare och vad behöver jag kunna?

- Den frågan har jag fått många gånger. Här kommer mitt svar. Jag är uppvuxen på en bondgård på Värmlandsnäs i en stor familj. Vi fick alla lära oss att sköta och fixa det som behövdes. Kanske har det varit en bidragande faktor till att jag vill klara av de projekt jag startar. För att bli en bra kartläsare gäller det att ha tålamod, vara noggrann och vara en bra organisatör med rytmen i blodet. Det var min första pojkvän, Lars-Erik Torph, som engagerade mig. Från början var jag med och organiserade allt runt hans tävlande, men när det sedan saknades en kartläsare fick jag rycka in. Det finns egentligen ingen skola man kan gå, utan man får be om goda råd från den äldre generationen och sedan tävla, tävla och åter tävla. Kort och gott: Har man talangen att inte bli åksjuk utan kunna fixa och dona när det kränger och far – ja då kan man träna upp sig att bli en duktig kartläsare.

- Själva jobbet som kartläsare innebär att sitta i en bil 10 till 16 timmar per dag och skriva ner notor, roadbook (en bok med direktiv från organisationen på vart vi ska åka) eller navigerar från en karta. Jag skiljer på att vara kartläsare i en rallybil alternativt i en ökenbil. Det kräver lite olika färdigheter beroende i vilken bil man sitter. Skillnaden är: I ett rally är det viktigaste att anteckna rätt grad på varje sväng samt att måtten mellan kurvorna stämmer. Kör jag i en bil i ett ökenrally är det centralaste att veta vart vi är och att sedan navigera mot nästa punkt på kartan men för båda krävs 100 procents koncentration! För missar jag något kan det gå så illa att vi åker av vägen, kör fast eller åker vilse bland gigantiska sanddyner. Under själva tävlingen måste jag också hålla ordning på tiden, allt sker efter förutbestämda tidsplaner och håller man inte schemat får vi strafftid. Man slappnar aldrig av utan måste hela tiden vara på sin vakt med allt. Det krävs massor av förberedelser och en och annan räv bakom örat.

Tina Thörner

Fakta

Maria "Tina" Thörner, född den 24 februari 1966 i Säffle. Nuvarande bostadsort är Schweiz.

Svensk motorsport

Denna artikel om Tina Thörner är bara påbörjad, du kan hjälpa till genom att utöka den. redaktionen@spoca.se

Uppdaterad 2012-09-11

Andra har även läst

BILDMUSEET-SVENSK DRAGRACINGHISTORIA-6

ÅRET ÄR 1968 OCH VI HÄLSAR PÅ KIM EDENBRO

RALLYPANEL TILL VOLVO AMAZON

BARBARA JOHANSSON