Alla grabbars dröm

Denna PV byggdes på 1960- talet efter dåtidens mode och drömmar. V8 motor, flippfront, avhuggen bakdel, luftintag i bakskärmarna och en häftig lack. Ett riktigt snyggt och konstnärligt bygge som står sig än i dag. Det fanns gott om Volvo PV i Sverige och många drömde om att ersätta den fyrcylindriga motorn till en V8.

Åke Liljeqvist från Norrköping hjälpte till, Börje Linderström var konstnären och byggaren, Johnny Ericksson ägde bilen. Grabbarna jobbade på samma verkstad, så vad kunde gå fel.

V8 PVn

Foto: Åke Liljeqvist

Åke Liljeqvist berättar att V8 motorn sammanlänkades med en adapter till växellådan. Pedalstället fick bytas ut. Alla lister och handtag rensades bort och dörrarna öppnades med en switch i luftintaget. På grund av slarv blev det sjutton tvåor i första besiktningsprotokollet men bilen godkändes senare. Ett annat kul minne är att polisen stoppade denna V8 PV var den en kom. Bilen ställdes ut 1968 på Hot Rod Show i Marmorhallarna. Men här slutar historien, det finns ett rykte om att PVn kanske hamnade i Oskarshamn.

Åke söker mer historia om bilens fortsatta öde efter att den lämnat Norrköping. Kontakta redaktionen@spoca.se eller ring 073-053 22 84

Spoca 2017-05-12

2017-06-01. Jag heter Per Berglund och jag kan kanske bidra med en liten pusselbit angående V8-PV:n. Det kan hända att fronten fortarande lever, men att resten av bilen är borta för jag har sett en bild på en EPA med den där fronten. Jag kan t.o.m. ha bilden sparad någonstans.

Andra har även läst

BILDMUSEET-RACING-13

PÅ SPANING EFTER RAGGARFIKET CUPIDO

TRIMNINGSFÖRETAGET SPEEDMAN

`BILKUNGEN`INGVAR BERGENGREN

Artiklar presenteras av

Idamex