Historien om rikets mest bredaxlade Bubbla

Klas Sjöbergs Bubbla var en av de mest avancerade folkorna under 1970- talet. Det var två riktigt häftiga folkor som syntes i Stockholmstrafiken och ställde till problem för polisen. Vi berättar här om den ena. Klas Sjöbergs Bubbla var en VW 1500 från -68. Bilen köptes nästan ny av Volkswagen på Lindhagensplan. På den här tiden var intresset stort för att bygga om folkor och leverantören av delar var oftast Comfort Racing på Sveavägen. Bilen utrustades snabbt med JP fälgar, nya däck, Peco- ratt, EMPI ormbo och en superåtta stereo. Efter några år bestämde sig Klas för en mer omfattande ombyggnad och motortrimning med siktet inställt på 1973 års Hot Rod Show i Marmorhallarna samt Göteborgs Motor Salong.

Ansen Sprint fälgar, 10 tum bak och 8,5 tum fram beställdes från Hansen Racing. Däcken var av fabrikat Good Year och egentligen avsedda för racing. Klas breddade skärmarna rejält för att täcka de breda hjulen och bilen sänktes några hack i framvagnen. För att få bättre kylning till motorn så skars motorhuven upp och ett nytt luftintag konstruerades och svetsades fast. En del lister och beslag rensades bort och bilen lackerades sedan av Fritte och Conny i en mörkgrön kulör.

Start & Speed skrev 1973. "Att tuffa folkvagnar verkligen uppmärksammas ute i trafiken, det ger oss Klas Sjöberg besked på. Klas hör nämligen till dem som anammat VW-flugan riktigt bokstavligt, så bokstavligt att han nu kör omkring med en av de mest avancerade folkorna i Stockholmstrakten. Rikets mest bredaxlade folkis är vagnen utan konkurrens"

Efter lackering monterade Klas nya mörka rutor och inredningen blev helsvart med två GT- stolar av integraltyp. Nya instrument från Racimex fick ersätta de gamla. Instrumentpanelen sprutades med WRINKLE FINISH som gav en frostig yta. Motorn fick en lättare behandling med en Isky tillverkad kamaxel, lättat svänghjul, balanserat vevparti, portat och polerat topplock. Ett EMPI extractorsystem från Comfort Racing monterades.

Bilen visades upp för första gången på HOT ROD SHOW 1973 och något senare på Göteborgs Motor Salong.

Vad hände då efter 1973? Bilen såldes och en Ford Delivery från 1939 köptes in för renovering. Vart Bubblan tog vägen vet inte Klas men Forden finns fortfarande kvar i Klas Sjöbergs ägo.

Taggar: Året är 1973 och vi kör in "bubblan" till Hot Rod Show | den nyfikna polisen

Andra har även läst

BILDMUSEET-RACING-13

PÅ SPANING EFTER RAGGARFIKET CUPIDO

TRIMNINGSFÖRETAGET SPEEDMAN

`BILKUNGEN`INGVAR BERGENGREN

Artiklar presenteras av

Idamex