Bildmuseet - Bilbyggarentusiaster och trender - 1
vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13, vägg 14, vägg 15, vägg 16
VW bubblan byggs om
Fotograferad 1972, garaget i Djursholm.
Bild publicerad 2011-03-28, Klas Sjöberg.
Intresset för att bygga om bilar var stort på 1970- talet, att sätta sin egen prägling på bilen var viktigt. Biltillbehörs företag som Comfort Racing, Rogers Custom och Leuvéns tog hem kul prylar från England och USA. Det första man bytte ut var ratten, en läderratt (läderkaka) monterades, nya 5,5 tums fälgar köptes och stolarna byttes ut mot skålade GT stolar. Denna VW bubbla är inne i fas två där det satsas på att bygga den häftigaste bubblan i landet.
Siktet är inställt på Hot Rod Show
Fotograferad 1972, garaget i Djursholm.
Bild publicerad 2011-03-28, Klas Sjöberg.
Nya glasfiberskärmar från Comfort Racing breddas rejält för att få rum med 10 tum breda aluminiumfälgar från Ansen. Motorluckan får senare ett nytt luftintag i plåt, även hålen för avgaspiporna läggs igen.
Motorn renoveras och trimmas med Isky kamaxel, lättat svänghjul, balanserat vevparti, portade och polerade topplock. Uppskattningsvis höjdes effekten från 44hk till 80hk. Det börjar bli bråttom, Hot Rod Show i Marmorhallarna är i februari och det är årets höjdpunkt för alla bilintresserade. Bubblan ska då vara klar och än återstår mycket att göra.
Modet 1972
Fotograferad 1972, garaget i Djursholm.
Bild publicerad 2011-03-28, Klas Sjöberg.
Tajta kläder, utsvängda byxor och stora glasögon var modernt 1972.
Hot Rod Show 1973
Fotograferad 1973, Marmorhallarna i Stockholm.
Bild publicerad 2011-03-28, Klas Sjöberg.
Den blev klar i tid. VW bubblan som är en VW 1500 från 1968 ställs ut på Hot Rod Show i Marmorhallarna 1973. Intresset var stort och Start & Speed gör senare ett reportage om bilen. Start & Speed var den största motortidningen för alla som gillade Hot Rods och dragracing.
Hot Rod Show1973
Fotograferad 1973, Marmorhallarna i Stockholm.
Bild publicerad 2011-03-28, Klas Sjöberg.
Här syns breddningen av skärmarna, nya motorluckan i stål och de igenlagda hålen för avgaspiporna. Lacken är en metaliclack från Renault.
Picko Troberg som är arrangör för Hot Rod Show ringer senare och vill ha med bilen till Göteborgs Motor Salong, där den tyvär blir något skadad.
Pressbilder
Fotograferad 1973, Djursholm i Stockholm.
Bild publicerad 2011-03-28, Klas Sjöberg.
Bilen fotograferas en varm sommardag 1973, bilder efterfrågas av motortidningar och kompisar. Kul att dessa bilder finns kvar som visar hur tongångarna gick 1973.
Före sin tid
Fotograferad 1973, Djursholm i Stockholm.
Bild publicerad 2011-03-28, Klas Sjöberg.
En snygg vy på bubblan, bak sitter 10 tum- och fram 8,5 tum breda Ansen Sprint fälgar med Good Year racing däck. En riktigt bred och avskalad bubbla som 1973 var före sin tid.
Svårt att beställa fälgar
Fotograferad 1973, Djursholm i Stockholm.
Bild publicerad 2011-03-28, Klas Sjöberg.
Sidorutorna är här utbytta mot mörka plexiglas rutor. Inredningen går nu helt i svart. De 10 tum breda Ansen Sprint Fälgarna beställdes av Hansen Racing som då låg på Valhallavägen i Stockholm, det tog mycket lång tid att övertyga grabbarna att fälgarna var till en VW bubbla. Läs även artikel: Raggarna bara gapade, fy fan vad häftigt.
Rikets mest bredaxlade bubbla
Artikel i Start & Speed 1973.
2011-03-28.
Första provturen
Fotograferad 1973, Djursholm i Stockholm.
Bild publicerad 2011-03-28, Klas Sjöberg.
Första provturen sommaren 1973, Klas Sjöberg i utsvängda Gul & Blå V-jeans. Köerna var långa utanför Gul & Blå butiken på Birger jarlspassagen i Stockholm, alla skulle köpa tajta utsvängda jeans. Gul & Blå startades 1966 av Lars Knutsson och Martina Clason. Designern Maria Knutsson formgav senare V-jeansen, som var avskurna vid knät likt ett "V" och vidare nertill.
Nyfiken gentleman tittar förbi
Fotograferad 1973, Djursholm i Stockholm.
Bild publicerad 2011-03-28, Klas Sjöberg.
Nyfiken gentleman tittar förbi, kanske sugen på en provtur. Kromlist, VW emblem och handtag är här bortrensat på huven och gälar har tagits upp längst ner.
En fin sommar bild
Fotograferad 1973, Djursholm i Stockholm.
Bild publicerad 2011-03-28, Klas Sjöberg.
Provturen går bra.
Breda Ansen fälgar
Fotograferad 1973, Djursholm i Stockholm.
Bild publicerad 2011-03-28, Klas Sjöberg.
Avgassystemet som tidigare var utbytt mot Brut (ormbo) är nu ersatt med ett rensat original system med större pipor. Nya sprint lås till motorluckan och 10 tum breda Ansen Sprint fälgar.
Nosen ner
Fotograferad 1973, Djursholm i Stockholm.
Bild publicerad 2011-03-28, Klas Sjöberg.
Man pratade mycket om nosen ner på 1970- talet, här är framvagnen sänkt några hack. Läs även: Året är 1973 och vi kör in "bubblan till Hot Rod Show.