Bildmuseet - Svensk Hot Rod historia - 1

Bilder från Sven och Maud Sandberg.

vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13, vägg 14, vägg 15

Vicky 1957

Fotograferad på 1950- talet.

Bild publicerad 2012-11-21, Sven och Maud Sandberg.

Sven Sandberg

En lycklig och stolt Sven Sandberg som visar upp mopeden för Maud och hennes familj, Vicky 1957 special i lila och guld. Bakom ser vi Maud med lilla mamma. - Jag kapade det fula styret och satte i kromade halvor, så jag fick lite bättre stuk på mopeden.

Motorn var trimmad med en 5,5 hkr. Tysk aluminiumcylinder med högkompression kolv, snällt planad topp, runda balanser, drevad i transmissionen, 15m/m insug och biltändspole.

Bakvägarna till raggarfiket Henrys

Fotograferad 1950- talet, Gudö.

Bild publicerad 2012-11-21, Sven och Maud Sandberg.

Sven Sandberg och Maud

Sven och Maud på Silverpilen. - Här är vi 16 år. Vi åkte bakvägarna till Henrys, vi ville också vara med och titta på raggarna. Polisen var man livrädd för, men vi åkte aldrig fast. Något högt styre, att vi kunde åka med det här och att Mauds föräldrar tillät att hon fick följa med.

- De hade nog tröttnat på den där dåren, låt honom hållas. Det ena var värre än det andra som jag kom åkande på, först moppen och sen Silverpilen. Det blev dock ganska vingligt med styret, man skulle haft tjockare gods.

Drömbågen

Fotograferad 1950- talet, Gudö.

Bild publicerad 2012-11-21, Sven och Maud Sandberg.

Silverpil

- Min silverpil från 1958, lack Burgundy Mist, guld metallflake och helkromad ram. 200cc, dubbla utblås och dubbla Amal fallförgasare med justerbara flottörhus. Jag satte en kork i ena förgasaren och när någon kom upp och ville dra så drog man på för fullt och sen ryckte man ut korken och jävlar vad det gick. Fast det nöp ofta, jag kom bara några hundra meter. Jag körde ifrån killar med Flinktoppar, dom fick pisk vilket dom inte tyckte om. Framskärm från Triumph och vingar på tanken, dubbla små framlysen.

I Norge sommaren 1961

Fotograferad 1961, Norge.

Bild publicerad 2012-11-21, Sven och Maud Sandberg.

Hot Rods

- Min 32:a Ford Coupe när Bo Sandberg köpte den på en skrot i Norge. Så här såg det ut på den tiden på skrotarna, brorsan Bo gav 225 kronor för Forden, vilket var rätt mycket. Det var mycket rost på bilen.

På landet

Fotograferad 1961, Vendelsö.

Bild publicerad 2012-11-21, Sven och Maud Sandberg.

Hot Rods

- Sommarstället i Vendelsö. Pappas Desoto 1956, T-Bird 1959 och Bo Sandbergs grymt choppad Chevy 1937, fotograferade i maj 1961.

Sillarnas Cheva

Fotograferad 1962, Flensvägen i Örby.

Bild publicerad 2012-11-21, Sven och Maud Sandberg.

Hot Rods

- Sillarnas Cheva från 1937 med Olds Rocket motor, bild från Bo Sandbergs garage. Från vänster Bo Sandberg, Sven Sandberg, (Hasse, Kjelle och Benke = Sillarna).

Sillarnas Cheva

Fotograferad 1962, Flensvägen i Örby.

Bild publicerad 2012-11-21, Sven och Maud Sandberg.

Hot Rods

- Bo Sandbergs fästmö "Morris", hon var duktig på att randa bilar.

Sillarnas Cheva

Fotograferad 1962, Flensvägen i Örby.

Bild publicerad 2012-11-21, Sven och Maud Sandberg.

Hot Rods

- Bo Sandberg randar eldsflammor.

Eldsflammor på ryggen

Fotograferad 1962, Vendelsö.

Bild publicerad 2012-11-21, Sven och Maud Sandberg.

Bo Gamen Sandberg

- På väg till Gävle, Bo Sandberg i bild med broderad väst, det var eldsflammor på hela ryggen.

Ford Thunderbird

Fotograferad 1962.

Bild publicerad 2012-11-21, Sven och Maud Sandberg.

Hot Rods

- Bo Sandbergs Ford Thunderbird och en trettiotals Ford bakom.

Palles maskin

Fotograferad 1962, Vendelsö, sandgropen.

Bild publicerad 2012-11-21, Sven och Maud Sandberg.

Hot Rods

- Hasse, Kjelle, Palle och Bo vid Palles Chrysler Hemi-58 E. Det var en riktig motor, med dubbla original fyrportare och 385 HK vilket man tyckte var mycket på den tiden.

BrittBo

Fotograferad 1967, Vendelsö.

Bild publicerad 2012-11-21, Sven och Maud Sandberg.

Hot Rods

- "BrittBo" vårt sommarställe på Vendelsö en vanlig söndag. Från vänster Mauds Austin Healey, Bo:s Ford Thunderbird och min Olds som jag senare tog motor, låda och bakaxel till Glowing Coupe ifrån. Jag gav nog 250 kronor för Oldsen, det var vansinniga pengar men det fick svida. Jag hade 7:50 i timmen när jag gick ut möbelsnickarskolan. Längst till höger Sillarnas Cheva 1937 Cab.

Semester i Spanien

Fotograferad 1962, Spanien.

Bild publicerad 2012-11-21, Sven och Maud Sandberg.

Hot Rods

- "Morris", Bo, Maud och jag i Spanien 1962. Bilen är Bo:s T-Bird Cab. Med 1955 Desoto grill för att få tänderna, det var en custom grej som kom från USA. "Morris" i upptuperat hår som en Farah Diba frisyr.

Glowing Coupe i ladan

Fotograferad 1962, Vendelsö.

Bild publicerad 2012-11-21, Sven och Maud Sandberg.

Hot Rods

- Första stapplande stegen för att lära sig att svetsa, jag är 15 år och Bo var till stor hjälp. Här ser man hur jag håller på och klantar med svetsen. Kolla vilka svetsar. Mycket fick man slipa som en dåre. Till slut lärde jag mig den hårda vägen. Vi höll till i en lada vid sommarstället i Vendelsö. Karossen kapades 22 cm i underkant och taket sänktes 14 cm. En Crown Victoria fick släppa till plexiglastaket som sågades till så att det passade in i 32:an.

Ford Sunliner

Fotograferad 1963, Svarvargatan i Stockholm.

Bild publicerad 2012-11-21, Sven och Maud Sandberg.

Hot Rods

- Min Ford Sunliner 1956 innan den blev lackerad, bilden är tagen 18 december 1963 utanför vår bostad på Svarvargatan i Stockholm.

vägg 1, vägg 2, vägg 3, vägg 4, vägg 5, vägg 6, vägg 7, vägg 8, vägg 9, vägg 10, vägg 11, vägg 12, vägg 13, vägg 14, vägg 15

Startsidan | Mer om Bildmuseet |